Itu benda biasa yang kita dengar dari mulut rakan-rakan yang suka menyakat seseorang yang ‘buta kayu’ dalam hal penjagaan dan servis kereta.
Tapi…
Tidak semua orang tahu secara mendalam tentang apa yang terkandung di bawah bonet hadapan kereta namun stidak-tidaknya sebagai pemilik kereta, pengguna, pemandu atau lelaki anda perlu tahu asas beberapa tip servis kereta.
Ya, tidak semua orang mahir tentang kereta tetapi untuk kesenangan anda dan juga mengelakkan diri daripada ditipu eloklah anda tahu asas servis kereta.
Jangan pula nanti anda mengeluh bila sudah kena ‘ketuk’ dengan bengkel yang cuba ambil kesempatan mengenakan harga yang tak masuk akal.
Berikut MASKULIN kongsi 12 tip servis asas yang perlu anda tahu!
1. SPARK PLUG
Ads
Satu perkara anda perlu tahu ialah menukar spark plug tidak sekerap minyak hitam. Mengikut jadual buku selenggaraan, ia harus ditukar selepas setiap 20,000km perjalanan. Tetapi, jika tak tukar bila mencecah 30,000 atau 40,000km pun tidak menjadi masalah. Cuma, jika melebihi 40,000km electrode spark plug akan menipis maka spark plug perlu ditukar segera.
2. MINYAK HITAM
Perkara yang simple tapi sangat penting iaitu minyak hitam. Jika minyak hitam jenis bukan sintetik, anda perlu ditukar pada setiap 5,000km ataupun selama tiga bulan. Jika anda guna minyak sintetik, waktu untuk ditukar adalah di antara 7,500km hingga 10,000km.
Jangka hayat sebuah bateri kereta bergantung kepada cara penggunaan. Jika pakai bateri jenis free maintenance, anda tidak perlu isi air bila air bateri berkurangan. Tetapi harganya sedikit mahal daripada yang biasa. Jika bateri biasa yang selalu anda jaga dengan mengisi, ianya mampu bertahan sehingga dua tahun. Tapi jika asyik lupa isi air sehingga menjadi kering, tak sampai enam bulan pun boleh rosak.
Ads
4. TIMING BELT
Jadual menukar timing belt berbeza mengikut jenis kereta. Kereta sedan yang besar biasanya boleh bertahan sehingga 90,000km sementara Honda CRV pula sehingga 160,000km. Jadi, anda hanya perlu menukar timing belt mengikut kenderaan. Ramai yang tersilap menukarnya bila sudah mencecah 60,000km sedangkanbesar kemungkinan ia masih elok lagi. Namun haruslah diperiksa dari semasa ke semasa.
5. PENAPIS MINYAK
Oil filter atau penapis minyak biasa perlu ditukar selepas 5,000km manakala oil filter sintetik ditukar apabila menjangkau 10,000km. Biasanya bila menukar minyak enjin, korang disyorkan juga tukar oil filter.
6. AIR FILTER
Penapis udara atau air filter pula perlu ditukar setiap perjalanan mencecah 20,000km.
7. ATF (Automatic Transmission Fluid)
Ads
Minyak ini sangat penting bagi kereta jenis AUTO. Dalam buku manual tertulis ia ditukar bila mencapai 20,000km. tetapi nak anjak kepada 30,000 pun tidak mengapa asalkan jangan lebih daripada itu. Pastikan jangan melebihi 30,000 tanpa ditukar kerana ia boleh menyebabkan kerosakan kepada auto gearbox yang bakal memerlukan belanja lebih besar.
8. GEAR OIL (KERETA MANUAL)
Minyak gear ini untuk anda yang pakai kereta manual (Tak perlu ATF). Ia boleh ditukar setiap 60,000km perjalanan.
9. BRAKE FLUID & POWER STEERING FLUID
Kalau rajin dan ada duit lebih sikit, tukar fluid baru setiap 60,000km.
10. RADIATOR COOLANT
Botol dengan cecair bewarna hijau. Sesuai ditukar coolant setiap 60,000km perjalanan. Kalau air radiator bewaarna jernih, guna air paip tak berapa bagus. jadi, gunakan coolant kerana ia akan memudahkan enjin untuk cepat panas dan tak mudah mendidih.
11. WATER PUMP
Elok dibuat sekaligus apabila menukar timing belt buat kali kedua. Contohnya, anda menukar timing bel pertama kali pada 80,000km, kemudian pada 160,000km, bila nak buat tukar sekali water pump kerana untuk tukar water pump, timing belt perlu dibuka dahulu. Kebaikan melakukan kedua-dua perkara ini sekali gus ialah anda tidak akan dikenakan caj tambahan.
12. MINYAK GEAR
Kalau kereta manual, setiap 40,000km atau kurang 5 tahun, bolehlah tukar minyak gear ini. Juga boleh ditukar apabila saat menukar gear rasanya seperti agak ketat. Untuk kereta auto, minyak gear ATF perlu ditukar setiap 20,000km perjalanan.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Mungkin anda hairan dari mana puncanya stereng bergegar kuat dan apakah kesan yang boleh menimpa terhadap kereta.
Terlebih dahulu kita perlu tahu apaitu engine mounting. Secara asasnya engine mounting merupakan komponen yang ‘memegang’ enjin kereta dan juga kotak gear. Kebiasaannya terdapat dua atau tiga pada bahagian enjin dan ia juga mempunyai lapisan getah yang membawa fungsi menyerap gegaran.
Di antara punca utama mengapa kesorasakan pada engine mouting ini boleh rosak adalah disebabkan bahagian getahnya yang sudah keras atau kedudukan besi mounting rosak dan tercabut daripada bahagian casis enjin.
KESAN AKIBAT KEROSAKAN
Terdapat beberapa jenis kesan dan kerosakan yang boleh berlaku kepada kereta anda sekiranya engine mouting rosak. Antaranya ialah;
Enjin kereta boleh jatuh dan teralih dari kedudukan asal. Ini akanmenyebabkan kerosakan teruk kepada komponen lain seperti sistem eksos, driveshaft, alignment lari dan kerosakan lain lagi.
Juga boleh menyebabkan kerosakan pada bahagian panel body dan casis kereta akibat gegaran berterusan dari mounting enjin yang rosak
Pergeseran akan berlaku di antara komponen yang berada berdekatan dengan enjin seperti turbocharger, manifold, bateri, radiator, kipas dan sebagaintya. Secara tal langsung boleh menyebabkan lagi banyak komponen rosak
PETANDA AWAL
Dalam penjagaan kereta sebelum berlakunya apa-apa kerosakan kebiasaannya kereta akan memberikan pentunjuk. Begitu juga kerosakan pada bahagian engine mounting. Ia merupakan jenis kerosakan yang jarang sekali berlaku secara tiba-tiba.
Berikut merupakan tanda-tanda engine mounting kereta anda sudah rosak;
Selepas enjin kereta dihidupkan anda dapati timing engine jadi turun naik. Ia lebih buruk apabila penghawa dingin dipasang. Selain itu, kereta juga turut bergegar dengan kuat lalu menjadikan pengalaman menawa kereta jadi tidak selesa.
Rasa bergoyang atau tidak stabil semasa mengambil selekoh atau ketika memusingkan kenderaan. Engine tidak diikat dengan betul dan menyebabkan inersia lebih semasa pusing.
Bagi kereta jenis manual ia lebih mudah untuk mengetahui sama ada ia mengalami kerosakan atau tidak. Letakkan sedikit kaki kiri di bahagian pedal clutch. Jika ada gegaran kuat maka itu petanda mounting untuk gearbox ada masalah.
Ketika kereta bergerak laju di jalan lurus namun anda dapati stereng bergegar dengan kuat. Memang sah ada masalah engine mounting yang perlu diperiksa dengan segera.
Jadi jika dapati kereta anda mempunyai petanda-petanda seperti di atas sila cepat-cepat bawa ke bengkel untuk dibaiki.
Ikuti channel YouTube MASKULIN untuk seleksi video-video yang menarik!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Generasi baharu Honda Accord kini sedia dipasarkan ke pasaran Amerika Syarikat. Negara Uncle Sam itu baru sahaja melancarkan generasi ke-10 Honda Accord.
Model sedan segmen-D itu lebih lebar, walaupun jarak roda dipanjangkan tetapi bahagian badan lebih pendek dengan garisan bumbung yang rendah.
Seperti apa popularnya model berkenaan? Untuk makluman, secara purata sebanyak 13 juta Honda Accord dijual di Amerika Syarikat sejak 41 tahun lalu. Ini bermaksud Accord akan terjual setiap dua minit.
Ini menjadikan pembaharuan semula Accord adalah satu cabaran besar. Di sini, penulis senaraikan sembilan perkara yang perlu anda ketahui tentang Honda Accord 2018:
ENJIN LEBIH KECIL
Honda menggantikan enjin 3.5 liter V6 dengan 2.0 liter pengecas turbo 4-silinder daripada enjin Civic Type R. Tetapi jangan terlalu teruja bahawa Accord lebih maniac seperti Type R. Accord akan menerima inersia turbo rendah yang berbeza.
Terdapat juga enjin 1.5 liter turbo petrol iaitu enjin sama yang digunakan pada model Civic. Enjin 1.5 liter menggantikan enjin 2.4 liter aspirasi semulajadi (NA).
Versi Hibrid turut ditawarkan menggunakan enjin 2.0 liter kitaran Atkinson bersama sistem dua motor hibrid yang dikemas kini. Bahagian bateri dan modul kawalan diposisikan di bahagian bawah lantai but bagi mengekalkan ruang kargo dan membolehkan kerusi barisan kedua dilipat.
TRANSMISI 10-KELAJUAN
Honda mengesahkan Accord generasi ke-10 adalah model pertama pacuan depan yang digabungkan dengan transmisi 10-kelajuan automatik. Transmisi tersebut akan dipadankan dengan enjin 2.0 liter turbo. Manakala, transmisi CVT ditawarkan pada versi 1.5 liter.
Bagi pengguna yang menginginkan keseronokkan pemanduan, Honda masih terus menawarkan transmisi 6-kelajuan manual. Walaupun pilihan pemanduan manual berkenaan tidak begitu popular.
VERSI COUPE DIMANSUHKAN
Oleh kerana Accord coupe hanya menyumpang kepada empat peratus jualan di Amerika Syarikat, Honda menamatkan tawarkan versi coupe.
LEBIH BANYAK CIRI PERALATAN
Skrin sentuh hiburan lapan inci dipadankan dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Sementara, sistem telematik HondaLink diperbaharui dengan ciri bantuan tepi jalan, membuka dan mengunci jarak jauh serta menghidupkan enjin, diagnostik jarak jauh dan pengesan apabila kenderaan dicuri dan geofencing.
Lebih menarik Honda Sensing ditawarkan standard bagi kesemua varian.
DIMENSI BERUBAH
Accord versi 2018 lebih lebar, pendek dan rendah. Bahagian jarak roda meningkat sebanyak 2.16 inci bagi menawarkan ruang kabin lebih lapang.
Walaupun jarak roda bertambah, panjang keseluruhan Accord lebih pendek 0.39 inci dan ketinggian sedan dikurangkan sebanyak 0.6 inci. Kedudukan kerusi juga agak rendah bagi menawarkan ruang kepala dan bahu lebih lega.
Bahagian kerusi belakang diposisikan sedikit ke belakang bagi memberikan ruang tambahan 1.9 inci pada bahagian kaki. Ruang but belakang juga meningkat.
KETEGARAN BADAN DIPERTINGKATKAN
Penggunaan 54.2 peratus keluli kekuatan tinggi menyumbang kepada pengendalian tajam Accord. Ia juga mengurangkan berat badan Accord selain meningkatkan ketegaran. Pengurangan berat Accord di antara 50 sehingga 80kg (bergantung kepada varian).
Rekaan semula topang MacPherson pada bahagian depan menawarkan pengendalian lebih baik. Manakala bahagian belakang juga didatangkan dengan suspensi multilink baharu. Lebih menarik, buat pertama kali Accord ditawarkan dengan penyerap hentak adaptif.
DUA MOD PEMANDUAN
Accord didatangkan dengan dua mod pemanduan iaitu Normal dan Sport. Mod berkenaan akan mengubah pengendalian stereng, kotak gear dan pemetaan pendikit serta suspensi bagi menawarkan pemanduan santai dan sporty mengikut mod pilihan.
PILIHAN VARIAN
Accord 1.5L: LX, Sport, EX, EX-L, EX-L Navi dan Touring.
Accord 2.0L: Sport, EX-L, EX-L Navi dan Touring.
Accord Hybrid: Hybrid, EX, EX-L, EX-L Navi, dan Touring.
GALERI
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Yamaha Y125ZR merupakan model popular di Malaysia. Kapcai berkenaan berada di pasaran tempatan sejak 1999. Dan..ia merupakan model dua lejang yang masih digunakan sehingga kini.
Terbaru, model ‘panas’ itu didatangkan dengan Edisi Terhad MotoGP. Harga jualan model berkenaan ialah RM8,846.76 seunit. Namun begitu, sebaik tiba di pusat jualan pastinya harga Y125ZR akan meningkat kerana bilangannya yang terhad.
Apakah perbezaan yang terdapat pada model terhad ini?. Edisi Terhad MotoGP didatangkan dengan warna dan grafik Movistar bersama lencana bernombor pilihan sendiri.
Pada masa yang sama, Hong Leong Yamaha Motor turut menawarkan set kotak khas kepada pemilik baru edisi MotoGP berkenaan.
Sudahpun berada di pasaran, setiap pembelian Y125ZR itu akan menerima sijil tulen, t-shirt 125ZR, sarung lengan Yamaha dan poskad memorabilia.