Pada masa sekarang bila sebut sahaja nama Ryan Reynolds pastinya anda akan mula membayangkan karakter Deadpool yang cukup terkenal.
Namun di sebalik bidang lakonannya, Ryan Reynolods merupakan seorang ahli perniagaan dan pemasaran yang cukup hebat.
Pelakon yang juga terkenal dengan lakonan lawaknya, telah mencapai kejayaan yang luar biasa bukan sahaja di layar perak tetapi juga dalam dunia perniagaan.
Pada usia 47 tahun, Ryan telah berjaya mencipta dan menjual perniagaan bernilai lebih $14 bilion (RM65 bilion), menunjukkan bakat luar biasa dalam pemasaran dan penjenamaan.
Bagaimana dia melakukannya? Ikuti beberapa beberapa iklan genius yang pernah dia hasilkan dan libatkan diri.
Empayar Perniagaan $14 Bilion
Penglibatan perniagaan Ryan meliputi pelbagai industri, Ini secara tidak langsung menunjukkan kepelbagaian dan kepekaan perniagaannya yang tajam. Berikut adalah portfolio mengagumkan beliau:
Sukan: Wrexham AFC
Teknologi: 1Password, Mint Mobile
Makanan & Minuman: Aviation Gin
Automobil: Pasukan Perlumbaan Alpine F1
Kreatif: Maximum Effort Productions
Pemasaran dan Penjenamaan Teliti
Pendekatan Ryan terhadap perniagaan berakar pada minat sejati dan pendekatan pemasaran yang teliti. Beliau bukan sekadar figura; beliau terlibat secara mendalam dalam setiap aspek perniagaannya.
Kisah Aviation Gin
Pada tahun 2018, Ryan menemui Aviation Gin dan terus jatuh cinta. Beliau tidak hanya membeli saham; beliau menjadi wajah jenama tersebut, membawa hubungan yang tulen dan kreativiti ke dalamnya.
Ads
“Saya perlu mempunyai hubungan yang tulen dengan sesuatu. Jika tidak, saya rasa penonton, pengguna produk tersebut, akan tahu bahawa saya tidak mempunyai kefasihan yang sama dengan produk tersebut.” – Ryan Reynolds
Memanfaatkan Daya Tarikan di Layar
Sebagai seorang pelakon, keakraban Ryan dengan kamera diterjemahkan dengan lancar ke dalam usaha pemasarannya.
Personaliti lawaknya dan kecerdasan tajamnya menjadikan iklan-iklan beliau tidak dapat dilupakan. Contohnya, pengumuman “merger” beliau dengan Richard Branson dan Virgin Atlantic. Ia lucu, menarik, dan berkesan.
Memanfaatkan Momen Budaya
Ads
Keupayaan Ryan untuk bergerak pada kelajuan budaya ditunjukkan dalam tindak balasnya terhadap iklan terkenal Peloton “The Gift That Gives Back.” Dalam masa beberapa hari, Aviation Gin mengeluarkan “The Gift That Doesn’t Give Back,” menampilkan pelakon yang sama. Iklan tersebut menjadi viral, menjana berjuta-juta tontonan dan perhatian besar.
“Saya suka pemasaran dan saya suka gin.” – Ryan Reynolds
Melabur Berdasarkan Kepercayaan
Pada tahun 2022, Ryan, bersama beberapa pelabur, membeli 24% saham dalam Pasukan Perlumbaan Alpine F1 dengan harga $218 juta.
Beliau juga melabur dalam 1Password, berlakon dalam kempen iklan mereka. Pelaburannya didorong oleh kepercayaan sejati terhadap produk, bukan sekadar keuntungan kewangan.
Melihatkan kejayaannya ramai mungkin tidak tahu akan cabaran dilalui oleh Ryan. Sebagai anak bongsu daripada empat beradik lelaki, beliau menghadapi kegelisahan dan sifat pemalu sejak kecil. Namun, cabaran ini membentuk ketahanan dan kemampuan menyesuaikan diri beliau.
Ads
“Saya mempunyai banyak kegelisahan, banyak jenis fobia dan masalah yang saya perlu atasi.” – Ryan Reynolds
Kisah Ryan Reynolds adalah bukti kepada kuasa kepercayaan, keaslian dan kreativiti. Dengan mencurahkan hati dan jiwa ke dalam segala yang dilakukan, dia telah mengubah permulaan yang tidak dijangka menjadi kejayaan berbilion dolar.
Perjalanannya adalah inspirasi bagi usahawan dan kreatif yang bercita-cita tinggi.
Semoga kisah kejayaan pelakon hebat ini memberikan inspirasi untuk kita semua!
Kredit: Forbes
Jangan lupa subscribe atau follow YouTube dan TikTok MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Bukan sekadar mengejar glamour, bahkan mereka ini berusaha mengali ilmu walaupun nilai praktikal yang tinggi dek pengalaman di dalam industri.
Berikut adalah empat selebriti Malaysia yang memiliki tahap pendidikan di peringkat Ijazah Kedoktoran (PhD) dari universiti terkemuka.
Empat Selebriti LELAKI Malaysia Bergelar Doktor Falsafah. Bijak & Berwawasan!
Dr. Ahmad Idham
Pelakon, penerbit dan pengarah yang terkenal sebagai hero tv sekitar 90an dan awal 2000an ini merupakan pemegang Ijazah Kedoktoran dala bidang Pengurusan dari Universiti Utara Malaysia. Dr. Ahmad Idham menerima ijazah tersebut pada sesi konvokesyen UUM kali ke-34 pada tahun 2022.
Sebagai anak seni Tajuk tesis yang disiapkan olehnya bertajuk, “Ekosistem dan Dasar Industri Perfileman Malaysia: Satu Kajian ke Atas Pengantarabangsaan Filem Melayu.”
Dr. Syamsul Hirdi (Diddy Hirdy)
Bekas peserta Akademi Fantasia musim keempat ini kini merupakan seorang pensyarah di Pusat Pengajian Pengurusan Industri Kreatif dan Seni Persembahan, Universiti Utara Malaysia (UUM).
Memperoleh Ijazah Kedoktoran dari University of Liverpool, England, pemilik nama penuh Syamsul Hirdy bin Muhid ini mendapat tajaan daripada UUM untuk melanjutkan pengajian di peringkat PhD.
Dr. Fitri Haris
Merupakan salah seorang penyanyi nasyid dari kumpulan UNIC, Dr. Fitri Haris merupakan graduan Ijazah Kedoktoran dalam bidang Musicology dari University of Nottingham, United Kingdom. Mermulakan pengajian pada 2015 dia berjaya tamat pada tahun 2019. Seperti Dr. Diddy Hirdy, Dr Fitri Haris juga merupakan seorang pensyarah di Universiti Utara Malaysia.
Dr. Mohd Azhar Abu Bakar (Azmeer)
Komposer dan juri terkenal, Azmeer atau nama sebenarnya Mohd Azhar Abu Bakar telah menerima Ijazah Kedoktoran dalam bidang Pengurusan Industri Kreatif Warisan Budaya daripada Universiti Utara Malaysia. Kini dia sudah menetap di Kedah dan bergelar Pensyarah dan Pengarah Pusat Budaya & Seni UUM sejak 1 Mei 2023.
Kaedah menanam dengan Hidroponik tanpa mengunakan tanah amat mudah dan praktikal diletakkan dikawasan keliling rumah. Sungguh seronok apabila salad, kangkung dan sawi yang ditanam menghasilkan sayuran segar dan dipetik sendiri.
Jom buat sendiri DIY set atau bekas Hidroponik , modal tak sampai RM20 tapi hasil pula lumayan macam dikongsi oleh lelaki bernama Abdul Sapawi Abdullah ini.
Hidroponik Jimat Belanja RM 17
Pengalaman saya sebagai penanam sayuran hidroponik, kedengaran mengatakan hidroponik kos adalah tinggi/mahal. Kebiasaannya apa-apa yang melibatkan kos yang tinggi kita jarang sangat hendak ambil peduli dan cakna untuk mengusahakan sesuatu.
Hari ni saya cuba bantu tuan/puan bagaimana nak bermula hidroponik dengan kos yang sangat-sangat berpatutan untuk menanam sayuran terutamanya kangkung.
Di bawah ini adalah bahan-bahan yang perlu untuk bermula :
1. Baja A/B 500ml : RM10
2. Benih Kangkung Eco : RM2
3. Span Aquarium : RM5
4. Air Hujan : Free
5. Bekas Sabun : Free
6. Cup Minuman : Free
P/s : Free : Barang recyle yang ada banyak di sekeliling kita, tapi kita sahaja yang tidak anggap ianya amat berguna!
Usia baru seminggu selepas tanam
Letak span pada dasar cup minuman, kemudian benih di atas span. Satu cup letak 5-10 pokok.
Dalam tong adalah air yang dicampur baja AB. paras 1/4 cup minuman sahaja. Air ini kena tambah sebab selalunya akan kering 2-3 hari sebab pokok kangkung banyak makan air
Usia 3 minggu selepas tanam
Dah boleh tuai
Potong bahagian atas dan akan tumbuh semula. Jimat benih dan tak perlu semai kembali. Boleh tuai 4 kali selagi masih tumbuh! Jimat kan?
Di persada perniagaan media di negara kita, Kumpulan Karangraf (Karangkraf) merupakan nama yang cukup gah. Di sebalik kekuatan syarikat yang turut serta merevolusikan dunia media di Malaysia ialah pengasasnya, Datuk Hussamuddin Yaacub.
Selepas empat dekad menerajui syarikat beliau kini mengumumkan persaraannya sebagai Pengerusi dan Penerbit berkuat kuasa pada 1 November 2022. Turut mengumumkan perletakan jawatan yang berkuat kuasa pada tarik sama ialah Timbalan Pengerusi, Datuk Muhammad Nasir Hamzah.
Berikutan pengumuman tersebut, dua ikon gergasi media negara ini akan bertindak sebagai Penasihat dan Penasihat Bersama syarikat. Mereka berdua juga akan melepaskan jawatan dalam Lembaga Pengarah.
Dalam pada masa yang sama Karangkraf turut melantik lima Ahli Lembaga yang baharu. Mereka ialah Firdaus Hussamuddin, Akmal Eirfan Mohamed Fauzi, Farah Hussamuddin, Azizi Fikry dan Izzat Izhar Muhammad Nasir.
SERAHKAN KEPADA GENERASI MUDA
Kekosongan yang ditinggalkan oleh Hussamuddin bakal diisi oleh Firdaus sebagai Pengerusi Kumpulan yang baharu. Beliau sebelum ini merupakan Ketua Pengawai Eksekutif untuk Grup Buku Karangkraf Sdn Bhd.
“Sejak empat dekad lalu Karangkraf telah berkembang dengan kukuh. Syarikat telah berjaya bertahan dalam gelombang digital yang melanda dunia sejak 2013 yang menggoncangkan banyak industri media terutama media cetak.
“Kini, saya rasa sudah tiba masanya untuk kami berundur dan menyerahkan baton kepada generasi yang lebih muda kerana generasi mereka boleh membawa syarikat ke tahap yang lebih tinggi,” katanya dalam kenyataan semalam.
Dengan pengumuman tersebut Kumpulan Karangkraf juga bakal menyaksikan beberapa perubahan penstrukturan yang turut bekuat kuasa pada 1 November 2022.
Di peringkat kumpulan, Akmal Eirfan yang sebelum ini menggalas jawatan Ketua Pegawai Eksekutif untuk Ultimate Print Sdn Bhd akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Kumpulan (Korporat, Kewangan dan Pengurusan Risiko).
Bagi tiga bahagian perniagaan utama kumpulan, Farah akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/Penerbit/Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Divisi Media yang merangkumi Sinar Harian, Sinar Daily dan semua aset media milik Karangkraf.
Beliau sebelum ini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Sinar Karangkraf Sdn Bhd.
Azizi yang sebelum ini merupakan Timbalan Ketua Pegawai Operasi Ultimate Print Sdn Bhd pula akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/CEO Bahagian Percetakan dan Pembuatan, yang merangkumi Ultimate Print Sdn Bhd dan Karangkraf Medicare Sdn Bhd.
Sementara itu, Firdaus juga akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/CEO/Penerbit Kumpulan Buku dan Penerbitan Al-Quran yang membabitkan Karya Bestari, Grup Buku Karangkraf dan anak syarikatnya.
Beliau akan dibantu oleh Izzat Izhar yang akan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif/Ketua Pegawai Operasi (COO) bahagian.
Karangkraf bermula pada tahun 1978, sebagai sebuah perniagaan penerbitan kecil di lot kedai dengan mencetak terbitan pertamanya iaitu Mingguan Kanak Kanak. Hari ini, syarikat tersebut telah berkembang menjadi salah satu penerbitan, percetakan dan gergasi media di negara ini.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.