Pejam celik, program TV berkisarkan dunia automotif paling gempak di Malaysia, ‘RODA PANAS’ kini sudah pun memasuki episod kelima.
Menerusi episod-episod sebelumnya kita semua dihidangkan dengan variasi jentera kereta dan motosikal daripada tema-tema berbeza seperti kereta sport,kereta fini tuning, motosikal berkuasa besar dan juga kereta gaya muscle car Amerika.
Salah satu perkara yang membuatkan mengapa kaki kereta begitu komited dengan hobi mereka ialah kepuasan yang dapat dirasai selepas mampu merealisasikan jentera impian di depan mata.
Dalam episod kali ini, itulah yang ‘RODA PANAS’ bakal bawakan kepada anda. Bersama-sama hos yang tidak perlu diperkenalkan lagi, Remy Ishak kita akan dibawa mendekati kereta sensasi milik aktor cukup berpengaruh berasal dari Kelantan, Pekin Ibrahim.
Mengetangahkan kereta sensasinya Volkswagen Golf R32 MK5, Pekin menceritakan bagaimana dia membina semula kereta ini dari kasar sehinggalah lengkap seperti yang disaksikan sekarang.
Ads
KERETA RARE
“Masa aku beli kereta ni masa tu kereta ni dah rosak. Kereta yang tak ada apa. Tak boleh jalan, enjin teruk, gear box kong,” jelas Pekin kepada Remy.
Paling menarik, Pekin turut berkongsi bahawa model modifikasi seperti keretanya tidak sampai 10 unit sahaja terdapat di Malaysia. Dan elemen ‘rare’ itulah yang membuatkan Pekin lebih sayang dan teruja dengan kereta dari jenama asal Jerman miliknya itu.
Ads
Menerusi episod ini juga Pekin turut berkongsi tentang spesifikasinya dan mencertiakan pengalamannya bagaimana dia ‘membikin’ kereta ini dari tak ada apa kepada sebuah entiti auto yang cukup mantap.
Penggambaran yang dilakukan di Litar Antarabangsa Sepang ini juga turut menonjolkan Pekin dan Remy ‘test power’ kemantapan enjin yang Volkswagen Golf R32 MK5. Namun ada perkara agak mencuitkan hati berlaku.
Tukar sport rim kereta merupakan modifikasi paling ringkas seseorang pemilik kereta boleh lakukan untuk nampak lebih sporty.
Keputusan tukar sport rim ini boleh kita anggap sama seperti kita menukar kasut untuk tampil lebih bergaya.
Akan tetapi harus kita ingat dalam apa jua modifikasi atau melakukan pertukaran komponen sekali pun ia perlu selari dengan beberapa faktor atau pertimbangan melibatkan kesesuaian dan paling penting keselamatan.
Ini kerana jika anda tukar sport rim atau pasang dengan tak betul ia boleh menyebabkan bencana kemudian hari.
Kali ini MASKULIN ingin kongsi beberapa tip tukar sport rim untuk kereta nampak lebih gempak dan mantap.
SAIZ LUBANG RIM DAN PCD
PCD atau Pitch Circle Diameter merupakan saiz lubang rim yang berada di tengah-tengah rim.
Setiap model kereta kadangkala tidak sama PCD terutamanya kereta buatan luar negara. Dan setiap PCD juga bergantung kepada jenis kereta juga. Ada yang mempunyai 4, 5 atau 6 lubang. Saiznya pula pelbagai seperti 114.3, 100, 110, 120 dan banyak lagi.
ET merupakan singkatan kepada ‘Einpresstiefe’ atau ‘Offset’, iaitu dalam kefahaman mudah dalam Bahasa Melayu ialah mengimbangi. Ia membawa maksud untuk memberitahu kita jenis rim ini sama ada masuk ke dalam atau terkeluar dari fender atau body kereta.
UKURAN LEBAR RIM
Seterusnya ukuran lebar rim yang sesuai. Ukuran lebar ini akan menentukan kesesuaian tayar yang kita akan gunakan nanti. Kebanyakan trend sekarang ramai yang gemar menggunakan rim lebar tetapi tayarnya tidak lebar.
Ia untuk mengelak tayar terkena pada fender atau body. Jadi ambil tahu tentang ukuran lebar rim yang biasanya tertulis di sebelah dalam atau belakang rim.
SAIZ & WARNA SESUAI
Akhir sekali pilihlah sport rim yang saiznya sesuai untuk kereta anda. Seperti anda juga ukurlah kasut sebelum beli. Begitu juga dengan sport rim.
Selain itu, pilihlah warna rim yang lebih bersifat universal seperti hitam, krom, emas atau merah. Ia merupakan antara warna yang sangat sesuai dipadankan dengan banyak jenis warna cat pada body kereta.
Jangan lupa subscribe atau follow YouTube dan TikTok MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
AP Honda Co Ltd, pengedar rasmi jenama motosikal Honda di Thailand melakukan debut dunia Honda CB150R Exmotion.
Menerusi tag line “Life in Exciting Motion”, Honda CB150R Exmotion 2017 memiliki penampilan motor retro klasik dengan sentuhan ciri moden.
Motor hasil inspirasi model konsep Racer 150SS itu dilengkapi dengan enjin 150cc DOHC 4-injap. Mematuhi piawaian Euro6, enjin berkenaan menggunakan teknologi PGM-FI penyejukan cecair.
Penghantaran kuasa ke roda belakang dipadankan menerusi transmisi 6-kelajuan.
Sentuhan moden boleh dilihat pada lampu depan berbentuk bulat yang menggunakan ciri LED. Lampu brek belakang juga turut menggunakan ciri LED.
Spesifikasi jentera berkuasa tinggi boleh dilihat pada peralatan pilihan suspensi terbalik di depan, angkup brek empat pot dan ABS dengan G-Sensor.
Pelanggan di Thailand boleh memilih empat warna iaitu kelabu, merah, hijau dan hitam dengan harga pengenalan bermula 109,800 baht (RM14,150) seunit.
Selain itu, tiga model edisi terhad turut ditawarkan iaitu 500 unit CB150R Street Café pada harga bermula 135,200 baht (RM17,400).
Diikuti 1,000 unit CB150R Scramble Café berharga 118,400 baht (RM15,250) dan 500 CB150R edisi Moriwaki yang akan dijual pada bulan depan.
Menariknya, dalam masa lima hari sahaja pihak Honda di Thailand menerima tempahan sebanyak 1,000 unit walaupun pelanggan tidak pernah melihat secara dekat.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Ramai di antara kita yang sering kali mengecas telefon di dalam kereta, terutama ketika dalam perjalanan jauh atau apabila bateri hampir habis.
Namun, tahukah anda bahawa kebiasaan ini sebenarnya boleh memberi kesan negatif? Berikut adalah tiga kesan yang mungkin boleh terjadi jika anda kerap mengecas telefon di dalam kereta:
1. Kerosakan pada Bateri Telefon
Mengecas telefon dalam kereta boleh menyebabkan bateri telefon cepat rosak. Pengecasan menggunakan soket kereta selalunya tidak stabil kerana output voltan dan arus boleh berbeza-beza bergantung pada keadaan enjin. Voltan yang tidak stabil ini boleh menjejaskan bateri telefon, menyebabkan ia cepat kehilangan kapasiti atau panas berlebihan. Jika dilakukan secara kerap, bateri telefon akan semakin cepat habis dan perlu diganti lebih awal daripada yang sepatutnya.
2. Mengurangkan Jangka Hayat Alternator dan Bateri Kereta
Ketika enjin kereta dihidupkan, sistem pengecasan telefon akan mengambil tenaga daripada bateri kereta dan alternator. Jika anda mengecas telefon semasa enjin dimatikan, ia memberi beban tambahan pada bateri kereta. Penggunaan yang kerap boleh menyebabkan bateri kereta cepat lemah dan perlu diganti lebih awal. Selain itu, alternator yang bekerja terlalu kuat untuk menyokong pengecasan telefon juga boleh terjejas dan menyebabkan kos penyelenggaraan tambahan.
3. Kesan Kepanasan yang Berlebihan
Mengecas telefon di dalam kereta, terutama ketika cuaca panas, boleh menyebabkan suhu telefon meningkat. Dalam keadaan cuaca panas atau ketika kereta dijemur, suhu di dalam kereta boleh meningkat dengan cepat. Jika anda mengecas telefon dalam keadaan suhu yang tinggi, ia akan menyebabkan telefon mudah panas berlebihan (overheating). Overheating ini boleh memberi kesan kepada prestasi telefon, bahkan dalam kes yang melampau, telefon boleh rosak atau terbakar.
Langkah-Langkah untuk Mengelakkan Kesan Negatif
Untuk menjaga jangka hayat telefon dan kereta anda, berikut beberapa langkah yang boleh anda ambil:
Gunakan pengecas yang disahkan dan berkualiti tinggi untuk penggunaan dalam kereta.
Elakkan mengecas telefon di dalam kereta apabila enjin dimatikan.
Cas telefon anda pada masa yang diperlukan sahaja, elakkan pengecasan yang berlebihan.
Elakkan meletakkan telefon di kawasan yang terdedah kepada cahaya matahari langsung semasa cas.
Mengelakkan kebiasaan mengecas telefon dalam kereta mungkin agak mencabar, tetapi ia penting untuk menjaga jangka hayat peranti dan kenderaan anda. Dengan langkah berjaga-jaga yang betul, anda boleh mengelakkan kesan negatif ini daripada berlaku.