Sebut sahaja jenama Datsun pasti kita semua terbayangkan model kereta lama yang cukup klasik dan popular pada era terdahulu. Datsun Motor Corporation merupakan jenama automobil yang dimiliki oleh Nissan yang mula diperkenalkan sejak tahun 1931.
Pada era 1980-an, Datsun merupakan jenama yang digunaan oleh Nissan untuk kereta eksportnya. Namun dilancarkan sebagai jenama untuk kenderaan kos murah pada 2013.
Kini jenama tersebut berdepan dengan ‘kepupusan’ akibat daripada kesan ekonomi dari pandemik COVID-19. Nissan Motor Co. merancang melakukan penjimatan kos melibatkan nilai sehungga USD2.8 billion.
Ia sebagai sebahagian daripada langkah penstrukturan semulasyarikat mereka selepas industri automobil global berdepan penurunan mendadak akibat penularan wabak tersebut.
Ads
Syarikat asal Yokohama itu akan menutup produksi kesemua kereta di bawah jenama Datsun. Ia juga merupakan susulan daripada penutupan operasi mereka di Indonesia dengan mengurangkan kos dari segi pemasaran, kajian dan kos berkaitan yang lain.
Kondisi Nissan telah menjadi kurang stabil selepas berlakunya kontroversi kes penahanan bekas Pengerusi Carlos Ghosn. Mereka telah berdepan dengan pelbagai petanda awal sejak bulan lalu dengan jangkaan kerugian bakal dicatatkan untuk tahun ini.
Ads
Keadaan bertambah bingung apabila wabak COVID-19 membuatkan masa depan Nissan berada dalam keadaan sukar lalu menyumbang kepada penutupan kilang dan pusat pameran yang menyumbang kepada penurunan kadar penjualan kenderaan Nissan.
Ads
Sehingga sekarang sebanyak 13 buah kilang Nissan akan ditutup dan kilang-kilang sedia ada akan digunakan sehingga 80 peratus (daripada 65 peratus) dengan kapasiti produksi 5.4 juta kenderaan.
Nilai pasaran saham Nissan juga telah menurun sebanyak 40% berbanding penuruan yang dialami pesing utama mereka, Toyota dan Honda.
Sebelum ini, terdapat laporan yang menyebut Nissan bakal memfokuskan pasaran di Amerika Syarikat, China dan Jepun, sementara rakan sepakatannya Renault akan tertumpu di Eropah manakala Mitsubishi pula di rantau Asia.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Mungkin anda hairan dari mana puncanya stereng bergegar kuat dan apakah kesan yang boleh menimpa terhadap kereta.
Terlebih dahulu kita perlu tahu apaitu engine mounting. Secara asasnya engine mounting merupakan komponen yang ‘memegang’ enjin kereta dan juga kotak gear. Kebiasaannya terdapat dua atau tiga pada bahagian enjin dan ia juga mempunyai lapisan getah yang membawa fungsi menyerap gegaran.
Di antara punca utama mengapa kesorasakan pada engine mouting ini boleh rosak adalah disebabkan bahagian getahnya yang sudah keras atau kedudukan besi mounting rosak dan tercabut daripada bahagian casis enjin.
KESAN AKIBAT KEROSAKAN
Terdapat beberapa jenis kesan dan kerosakan yang boleh berlaku kepada kereta anda sekiranya engine mouting rosak. Antaranya ialah;
Enjin kereta boleh jatuh dan teralih dari kedudukan asal. Ini akanmenyebabkan kerosakan teruk kepada komponen lain seperti sistem eksos, driveshaft, alignment lari dan kerosakan lain lagi.
Juga boleh menyebabkan kerosakan pada bahagian panel body dan casis kereta akibat gegaran berterusan dari mounting enjin yang rosak
Pergeseran akan berlaku di antara komponen yang berada berdekatan dengan enjin seperti turbocharger, manifold, bateri, radiator, kipas dan sebagaintya. Secara tal langsung boleh menyebabkan lagi banyak komponen rosak
PETANDA AWAL
Dalam penjagaan kereta sebelum berlakunya apa-apa kerosakan kebiasaannya kereta akan memberikan pentunjuk. Begitu juga kerosakan pada bahagian engine mounting. Ia merupakan jenis kerosakan yang jarang sekali berlaku secara tiba-tiba.
Berikut merupakan tanda-tanda engine mounting kereta anda sudah rosak;
Selepas enjin kereta dihidupkan anda dapati timing engine jadi turun naik. Ia lebih buruk apabila penghawa dingin dipasang. Selain itu, kereta juga turut bergegar dengan kuat lalu menjadikan pengalaman menawa kereta jadi tidak selesa.
Rasa bergoyang atau tidak stabil semasa mengambil selekoh atau ketika memusingkan kenderaan. Engine tidak diikat dengan betul dan menyebabkan inersia lebih semasa pusing.
Bagi kereta jenis manual ia lebih mudah untuk mengetahui sama ada ia mengalami kerosakan atau tidak. Letakkan sedikit kaki kiri di bahagian pedal clutch. Jika ada gegaran kuat maka itu petanda mounting untuk gearbox ada masalah.
Ketika kereta bergerak laju di jalan lurus namun anda dapati stereng bergegar dengan kuat. Memang sah ada masalah engine mounting yang perlu diperiksa dengan segera.
Jadi jika dapati kereta anda mempunyai petanda-petanda seperti di atas sila cepat-cepat bawa ke bengkel untuk dibaiki.
Ikuti channel YouTube MASKULIN untuk seleksi video-video yang menarik!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Itu benda biasa yang kita dengar dari mulut rakan-rakan yang suka menyakat seseorang yang ‘buta kayu’ dalam hal penjagaan dan servis kereta.
Tapi…
Tidak semua orang tahu secara mendalam tentang apa yang terkandung di bawah bonet hadapan kereta namun stidak-tidaknya sebagai pemilik kereta, pengguna, pemandu atau lelaki anda perlu tahu asas beberapa tip servis kereta.
Ya, tidak semua orang mahir tentang kereta tetapi untuk kesenangan anda dan juga mengelakkan diri daripada ditipu eloklah anda tahu asas servis kereta.
Jangan pula nanti anda mengeluh bila sudah kena ‘ketuk’ dengan bengkel yang cuba ambil kesempatan mengenakan harga yang tak masuk akal.
Berikut MASKULIN kongsi 12 tip servis asas yang perlu anda tahu!
1. SPARK PLUG
Satu perkara anda perlu tahu ialah menukar spark plug tidak sekerap minyak hitam. Mengikut jadual buku selenggaraan, ia harus ditukar selepas setiap 20,000km perjalanan. Tetapi, jika tak tukar bila mencecah 30,000 atau 40,000km pun tidak menjadi masalah. Cuma, jika melebihi 40,000km electrode spark plug akan menipis maka spark plug perlu ditukar segera.
2. MINYAK HITAM
Perkara yang simple tapi sangat penting iaitu minyak hitam. Jika minyak hitam jenis bukan sintetik, anda perlu ditukar pada setiap 5,000km ataupun selama tiga bulan. Jika anda guna minyak sintetik, waktu untuk ditukar adalah di antara 7,500km hingga 10,000km.
Jangka hayat sebuah bateri kereta bergantung kepada cara penggunaan. Jika pakai bateri jenis free maintenance, anda tidak perlu isi air bila air bateri berkurangan. Tetapi harganya sedikit mahal daripada yang biasa. Jika bateri biasa yang selalu anda jaga dengan mengisi, ianya mampu bertahan sehingga dua tahun. Tapi jika asyik lupa isi air sehingga menjadi kering, tak sampai enam bulan pun boleh rosak.
4. TIMING BELT
Jadual menukar timing belt berbeza mengikut jenis kereta. Kereta sedan yang besar biasanya boleh bertahan sehingga 90,000km sementara Honda CRV pula sehingga 160,000km. Jadi, anda hanya perlu menukar timing belt mengikut kenderaan. Ramai yang tersilap menukarnya bila sudah mencecah 60,000km sedangkanbesar kemungkinan ia masih elok lagi. Namun haruslah diperiksa dari semasa ke semasa.
5. PENAPIS MINYAK
Oil filter atau penapis minyak biasa perlu ditukar selepas 5,000km manakala oil filter sintetik ditukar apabila menjangkau 10,000km. Biasanya bila menukar minyak enjin, korang disyorkan juga tukar oil filter.
6. AIR FILTER
Penapis udara atau air filter pula perlu ditukar setiap perjalanan mencecah 20,000km.
7. ATF (Automatic Transmission Fluid)
Minyak ini sangat penting bagi kereta jenis AUTO. Dalam buku manual tertulis ia ditukar bila mencapai 20,000km. tetapi nak anjak kepada 30,000 pun tidak mengapa asalkan jangan lebih daripada itu. Pastikan jangan melebihi 30,000 tanpa ditukar kerana ia boleh menyebabkan kerosakan kepada auto gearbox yang bakal memerlukan belanja lebih besar.
8. GEAR OIL (KERETA MANUAL)
Minyak gear ini untuk anda yang pakai kereta manual (Tak perlu ATF). Ia boleh ditukar setiap 60,000km perjalanan.
9. BRAKE FLUID & POWER STEERING FLUID
Kalau rajin dan ada duit lebih sikit, tukar fluid baru setiap 60,000km.
10. RADIATOR COOLANT
Botol dengan cecair bewarna hijau. Sesuai ditukar coolant setiap 60,000km perjalanan. Kalau air radiator bewaarna jernih, guna air paip tak berapa bagus. jadi, gunakan coolant kerana ia akan memudahkan enjin untuk cepat panas dan tak mudah mendidih.
11. WATER PUMP
Elok dibuat sekaligus apabila menukar timing belt buat kali kedua. Contohnya, anda menukar timing bel pertama kali pada 80,000km, kemudian pada 160,000km, bila nak buat tukar sekali water pump kerana untuk tukar water pump, timing belt perlu dibuka dahulu. Kebaikan melakukan kedua-dua perkara ini sekali gus ialah anda tidak akan dikenakan caj tambahan.
12. MINYAK GEAR
Kalau kereta manual, setiap 40,000km atau kurang 5 tahun, bolehlah tukar minyak gear ini. Juga boleh ditukar apabila saat menukar gear rasanya seperti agak ketat. Untuk kereta auto, minyak gear ATF perlu ditukar setiap 20,000km perjalanan.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Pernah tak anda lihat kereta yang di letakkan di kawasan letak kereta terbuka dengan pengelap cermin atau wiper di angkat? Malah besar kemungkinan ramai juga di antara anda melakukan amalan ini.
Amalan mengangkat wiper ini dikatakan untuk menjaga kondisinya agar tidak cepat rosak di bawah sinaran dan suhu panas cahaya matahari. Tapi adakah amalan ini benar-benar berkesan atau hanya mitos semata?
Selain itu ramai juga percaya dengan mengangkat wiper ke atas ia boleh menghalan habuk dan kotoran berkumpul pada bahagian cermin. MASKULIN tertarik dengan perkongsian dari TikTok saudara James Alatin yang mengatakan perbuatan itu tidak benar.
Malah dia turut berkongsi beberapa tip menarik cara yang sebenar untuk menjaga kondisi wiper agar jangaka hayatnya lebih panjang dan mempunyak ketahanan lebih tahan lama.
Ikuti beberapa tip yang dikongsi beliau di bawah
BERSIHKAN WIPER
Pertama sekali kena selalu bersihkan wiper menggunakan kain basah dan lap dengan sebaiknya. Jangan hanya bila nak cuci kereta sahaja kena bersihkan wiper.
BERSIHKAN CERMIN DEPAN
Jangan tunggu bila nak cuci kereta sahaja nak bersihkan cermin depan. Tahukah anda cermin depan merupakan antara komponen kereta yang paling banyak terdedah dengan kotoran.
Jadi bersihkanlah cermin hadapan dari semasa ke semasa dengan kerap. Apabila cermin bebas kotoran, wiper pun boleh berfungsi dengan baik dan tidak mudah rosak.
PILIH LOKASI TEDUH
Ini cara paling mudah. Jika ada pilihan, carilah lokasi tempat letak kereta yang berbumbung atau teduh. Antara musuh utama wiper kereta anda ialah cahaya dan bahang matahari yang panas.
Buat anda yang sering naikkan atau angkat wiper, terpulang pada anda untuk teruskan amalan itu. Tapi perkara yang paling penting dalam penjagaan wiper adalah kena selalu bersihkannya dan cermin pun kena sentiasa dalam keadaan bebas kotoran.