Sejak beberapa tahun ini, golongan lelaki dilihat lebih gemar memakai kurta, lebih-lebih lagi di hari Jumaat untuk menghadiri solat Jumaat di masjid. Berbanding dahulu,Baju Melayu sering menjadi pilihan utama lelaki.
Artikel kali ini, MASKULIN akan kongsikan beberapa faktor mengapa kurta lebih menjadi pilihan lelaki berbanding Baju Melayu.
Keselesaan
Perkara utama yang sering dipertimbangkan lelaki dalam berpakaian adalah keselesaan. Rekaan kurta tanpa berkolar sering menjadi pilihan kebanyakan lelaki. Sesetengah lelaki kurang gemar memakai Baju Melayu berkolar Cekak Musang kerana kurang selesa.
Ads
Lebih bebas digayakan
Jika anda perhatikan, ramai lelaki tidak gemar memakai Baju Melayu secara lengkap. Baju Melayu lengkap merangkumi baju dan seluar, dan lebih lengkap jika bersamping. Atas faktor keselesaan dan ingin kelihatan lebih santai, ramai lelaki gemar memakai bahagian baju sahaja dan digandingkan dengan seluar yang lain.
Kurta pula merupakan baju sahaja tanpa seluar. Oleh itu, ia bebas digayakan dengan seluar biasa dan tiada ‘peraturan’ pemakaian lengkap bagi kurta.
Ads
Keserbagunaan
Bukan sahaja untuk menghadiri aktiviti kerohanian di masjid, ia juga boleh di pakai untuk harian dan menghadiri majlis-majlis perkahwinan. Jika anda tahu cara untuk menyuai padankan kurta dengan seluar yang bersesuaian, anda pasti boleh menghadiri pellbagai acara dengan memakai kurta.
Suai padankan dengan kain pelikat untuk ke masjid, ataupun seluar slack mahupun khaki untuk menghadiri majlis perkahwinan. Jika ingin kelihatan santai untuk aktiviti harian, padankan dengan seluar jeans atau apa-apa seluar bagi bagi penampilan yang lebih moden.
Ads
Bagaimanapun, masih ramai yang menggemari Baju Melayu kerana nilai tradisionalnya. Yang penting, hormati nilai pakaian budaya dan usah biarkan nilai keasliannya hilang dibawa arus kemodenan.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Onitsuka Tiger, berasal dari Onitsuka Shokai yang diasaskan oleh Kihachiro Onitsuka pada tahun 1949, bakal meraikan sambutan ulang tahunnya ke-75 pada tahun 2024.
Sambil menantikan ulang tahun ke-100 iaitu 25 tahun akan datang, jenama ini kini kembali kepada semangat dan visi asal yang diamanahkan oleh pengasasnya Onitsuka, ke atas Onitsuka Tiger iaitu: impian dan harapan golongan muda serta keinginan untuk berusaha ke arah masa hadapan yang cerah.
Justeru, Onitsuka Tiger sukacitanya mengumumkan kerjasama global bersama ASTROBOY selaku projek untuk menandakan permulaan keraian ulang tahunnya.
ASTRO BOY adalah siri TV anime berdurasi penuh pertama di Jepun, dan Onitsuka Tiger pula memperkenalkan kasut olahraga asli pertama yang dibuat di Jepun.
Pencapaian kedua-dua nama besar ini didorong oleh keinginan untuk menyuburkan lagi gaya hidup serta harapan untuk kanak-kanak yang menjadi masa depan sejagat, agar mereka dapat terus bermimpi yang kemudiannya berjaya mengapai mimpi tersebut.
Kolaborasi ini boleh didapati di Butik Pop-Up Ginza dan onitsukatiger.com di Jepun pada hari Selasa, 12 Disember 2023 selaku keluaran pertama di dunia, dan di beberapa butik Onitsuka Tiger terpilih seluruh Jepun pada Sabtu, 16 Disember 2023.
Di peringkat global, kolaborasi ini akan diteruskan secara berturutan di 12 negara mulai Januari 2024 dan Butik Pop-Up seterusnya akan dibuka di Samaritaine Paris Pont-Neuf, sebuah pusat membeli-belah di Paris, pada Selasa, 16 Januari 2024.
Oleh itu, anda turut dijemput untuk menghayati sepenuhnya kolaborasi ini dengan melawati butik menarik ini. Koleksi ini termasuk item yang menampilkan logo asal serta reka bentuk ASTRO BOY, yang dicipta secara eksklusif untuk kolaborasi ini, yang hadir dalam pelbagai kategori uniseks.
Himpunan ini terdiri daripada 43 item secara keseluruhannya, termasuk kemeja, sut trek, skirt dan seluar, serta beg, topi juga kasut MEXICO 66™ SD dan BUT DENTIGRE™ PUFF. Semua item dalam koleksi ini disediakan dalam pembungkusan asalnya: beg membeli-belah dan kotak yang dihiasi dengan ASTRO BOY.
Pernah merantau hingga ke Liverpool, England demi melanjutkan pengajian, bekas peserta Akademi Fantasia musim keempat ini menggalakkan golongan lelaki untuk keluar merantau demi mencabar diri menjadi seorang yang lebih matang.
AEON Fashion Preview (AFP) merupakan acara yang diadakan tiga kali setahun bagi mempamerkan perkembangan terkini untuk jenama-jenama fesyen AEON. Setiap edisi AFP menonjolkan tren terbaru, gaya, warna dan tekstur sambil memperkenalkan ketibaan musim baru termasuk mengumumkan kerjasama strategik.
Baru-baru ini edisi terkini AFP kembali dengan persembahan fesyen trend segar dan bertenaga bagi golongan muda untuk menyerlahkan diri mereka.
Edisi November 2023 AFP ini turut menyaksikan kolaborasi bersama komuniti pelajar Universiti Pengurusan & Teknologi Tunku Abdul Rahman (TARUMT). Segmen muda AEON merangka semula tiga tema yang akan menjadi bualan: pakaian anime pakaian jalanan, pakaian denim dan pakaian perayaan.
AEON SELECT ‘Angkat Genre Anime Streetwear’
Gaya streetwear anime muncul sebagai trend yang semakin popular dan memikat peminat fesyen. Gabungan unik estetikanya menyaksikan AFP mengeluarkan pelbagai kapsul kejutan anime daripada judul popular seperti Naruto, Spy X Family, Jujutsu Kaisen dan Demon Slayer.
Sama ada anime cyberpunk minimalis yang anggun atau warna manga klasik yang terang, koleksi AEON SELECT akan menyasarkan kepada rangkaian getaran yang pelbagai dan menarik.
Dalam meraikan inovasi pereka generasi seterusnya – hubungan unik antara anime dan fesyen untuk ekspresi diri yang bergaya, pelajar fesyen TARUMT dari Fakulti Komunikasi dan Industri Kreatif (FCCI) mengambil bahagian dalam menggayakan semula koleksi Naruto, mengubahnya menjadi cosplay couture, pakaian jalanan grafik dan aksesori berinspirasikan anime. Pelajar-pelajar tersebut adalah:
1. Low Yan Yi
2. Desiree Chang Chai Ling
3. Soom Ken Yin
4. Kavinita a/p Ragunathan
5. Noprena Maria
6. See Yu Yun
7. Chern Yong Xin
8. Nur Aila Aleena Tong
9.Lam Shee Yun
10. Intan Nurlyzana
Mereka diselia dan dibimbing oleh pensyarah-pensyarah mereka iaitu:
11. Siti Nur Syuhada
12. Aizurawaty
SCAR Menyahkod Dinamik Denim
Pakaian denim, dahulunya sinonim sebagai pakaian kerja lasak, telah melalui transformasi bertahun lamanya sehingga berkembang menjadi fesyen ruji serba boleh dan abadi yang merentas generasi. Ketahanan dan keselesaan fabrik, yang pada asalnya direka buat ketahanan untuk tugasan berat, telah diberikan nafas ekspresi baharu dalam fesyen kontemporari.
Inovasi seperti denim regang telah menambah dimensi baharu kepada keselesaan dan kesesuaian, membolehkan pergerakan dinamik tanpa menjejaskan estetika klasik denim.
Denim asal yang terkenal dalam bentuk asli dan kelihatan tidak terurus, menarik minat penggemar denim yang mencari corak pemakaian yang lebih diperibadikan dari masa ke semasa. Variasi dalam fabrik denim ini memenuhi pelbagai pilihan, menjadikan denim kekal sebagai pakaian yang wajib ada dalam almari untuk setiap generasi.
LEBIH INKLUSIF
Menurut Ketua Pegawai Dagangan dan Pemasaran AEON Malaysia, Low Ngai Yuen, “Edisi AFP ini menegaskan bahawa fesyen tidak lagi harus terhad kepada piawaian yang sempit. AEON telah lama menerima kepelbagaian bentuk badan, saiz, etnik, jantina dan kebolehan. Kami mengutamakan saiz yang inklusif, pakaian yang boleh disesuaikan, dan pilihan mampu milik tetapi bergaya.
“Fesyen kini merupakan platform sebagai ekspresi diri yang berinteraksi kepada orang ramai daripada semua lapisan masyarakat. Inilah bertepatan dalam kerjasama kami bersama Steven Sunny – #ownwhatyouwear adalah pergerakan yang dicetuskan oleh AEON sejak tahun lalu dengan kurator gaya yang luar biasa dan ikonik. Kami komited kepada kepercayaan kami bahawa fesyen mesti mencerminkan kepelbagaian keseluruhan manusia.
“Kami percaya bahawa setiap orang berhak berasa yakin dan menyatakan identiti mereka melalui pakaian, dan AEON berusaha untuk menjadikan fesyen bukan sahaja mencerminkan masyarakat, bahkan sebagai pemangkin kepada perubahan positif. Trend bukanlah tentang keterangkuman dan kebolehcapaian; ia adalah unjuran industri fesyen yang lebih menyayangi dan representatif,” tambahnya lagi.
Untuk musim ini, SCAR menampilkan rekaan fesyen dan gaya Steven Sunny yang mengangkat fesyen sebagai alat ekspresi kendiri. Dengan mengkhusus kepada potongan berani dan warna-warni pada kain kapas 100%, ia melaungkan cabaran agar kekal yakin dan menggayakan #ownwhatyouwear.
Dengan memahami kecenderungan peribadi, kepekaan Steven Sunny terhadap gaya juga membawakan kebolehan luar biasa untuk sentiasa berani menampilkan rupa yang berlainan untuk membawakan gaya baharu untuk diri.
“Fesyen teguh sebagai kuasa yang memerdekakan, memperkasakan individu agar menerima diri mereka yang sebenar. Marilah bersama AEON meraikannya!” sambung Low Ngai Yuen sambil memperkenalkan Steven Sunny.
Selaras dengan komitmen AEON kepada Sasaran 8 dan 15 Sasaran Pembangunan Kelestarian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, yang bertumpu kepada menggalakkan masyarakat yang aman dan inklusif terhadap kelestarian pembangunan, menyediakan laluan kepada keadilan, serta membina institusi yang cekap, bertanggungjawab dan inklusif, pra-tonton fesyen ini juga memastikan arus kepada fesyen di samping menggalakkan kelestarian.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Cermin mata gaya hidup dan sukan kini menjadi sebahagian daripada keperluan terutamanya buat seseorang yang mengamalkan gaya hidup aktif dan sentiasa berada di luar.
Dengan kondisi cuaca yang panas dan matahari yang cukup cerah di negara kita penggunaan cermin mata berkanta gelap merupakan satu keperluan. Selain memberikan visual penglihatan yang lebih baik ia juga mampu melindungi mata daripada sinaran cahaya UV.
Selain itu, cermin mata berkanta gelap juga menjadi item fesyen gaya hidup yang cukup penting dalam penampilan seorang lelaki. Salah satu jenama yang selalu menjadi pilihan ramai ialah Oakley.
Terbaru, Oakley melancarkan sebuah program yang memberikan peluang kepada pengguna melakukan kustomisasi dengan pemilihan bingkai, kanta dan pelbagai aksesori cemrin mata.
Oakley Custom Program merupakan program yang cukup unik diperkenalkan oleh jenama tersebut bagi memberikan peluang buat individu yang inginkan kelainan serta menonjolkan personaliti mereka mengikut sentuhan peribadi.
Penekanan terhadap ‘personalization’, program ini memberikan peluang pengguna untuk menyerlahkan keunikan masing-masing menerusi kustomisasi cermin mata gaya hidup atau sukan yang ditawarkan oleh jenama ini.
Program ini menawarkan kombinasi yang sangat banyak. Malah menurut mereka lebih 40 juta kombinasi berbeza dapat dilakukan. MASKULIN sendiri mengikuti sendiri pengalaman mengikuti program ini.
Pertama sekali kita perlu memilih model cermin mata. Untuk program ini Okaley menawarkan empat seleksi iaitu Frogskin, Holbrook. Sutro dan Radar EV. Setiap model menawarkan beberapa seleksi warna berbeza. Secara keseluruhannya terdapat 30 gaya berbeza ditawarkan.
Selepas memilih bingkai beralih pula kepada kanta, bilah dan juga aksesori hiasan tambahan. Di sini juga terdapat banyak variasi mengikut warna dan juga rekaan berbeza.
Oakley juga memberi peluang kepada pengguna program ini untuk memasang sendiri cermin mata pilihan mereka. Ia merupakan satu pengalaman yang cukup penting terutamanya melibatkan item kustom.
Tawaran Oakley Custom Program ini hanya boleh didapati secara eksklusif di butik Oakley KLCC sahaja. Jadi jika anda mahukan cermin mata kanta gelap yang kena dengan selera sendiri bolehlah mengunjunginya dengan segera.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.