Kumpulan penjagaan penglihatan terkenal Focus Point hari ini melancarkan kempen tanggungjawab sosial korporat (CSR) Pada Hari Penglihatan Sedunia 2017 – “Make Vision Count” yang holistik bertujuan untuk menggalakkan penjagaan mata dan penglihatan memandangkan kes kecacatan penglihatan dan masalah mata semakin meningkat di negara ini.
Hari Penglihatan Sedunia (WSD) ialah inisiatif global untuk meningkatkan kesedaran terhadap kebutaan dan kecacatan penglihatan yang boleh dicegah. Kira-kira 285 juta orang di seluruh dunia hidup dengan tahap penglihatan rendah dan kebutaan. Sebanyak 4 daripada 5, yang bermakna 80% daripada kes buta atau kecacatan penglihatan di dunia sebenarnya boleh dicegah, sama ada dengan pengesanan masalah mata lebih awal atau menyembuhkannya dengan rawatan atau pembedahan, atau boleh diselesaikan hanya dengan sepasang cermin mata menurut preskripsi.
dianggarkan 15,000 orang di seluruh negara mempunyai tahap penglihatan rendah berdasarkan perangkaan yang diperolehi daripada hospital kerajaan. Antara faktor yang menyebabkan masalah tahap penglihatan rendah ialah penyakit seperti glaukoma, diabetes (kencing manis), keuzuran berkaitan usia, katarak, penyakit retina dan kesilapan refraktif tidak berbetul.
Menurut Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Focus Point Holdings Berhad, Dato’ Liaw Choon Liang, WSD merupakan satu acara yang sangat bermakna bagi Focus Point kerana ia selari dengan nilai-nilai teras dan model perniagaan syarikat untuk membolehkan manusia melihat dengan lebih baik. “Tahun ini ialah tahun ke-6 berturut-turut acara WSD dianjurkan. Kami teruja dan bangga untuk menjadi sebahagian daripada usaha global ini.
“Acara ini juga selaras dengan falsafah syarikat kami yang berusaha menabur bakti kepada masyarakat,” kata Dato’ Liaw.
Tema Hari Penglihatan Sedunia tahun ini – “Make Vision Count” membawa pengertian bahawa kita boleh menangani kebutaan atau kecacatan penglihatan yang boleh dicegah dengan memberikan pendidikan yang sewajarnya dan pengetahuan yang berguna kepada orang ramai – kerana “Pengetahuan ibarat Kuasa.”
Semua orang perlu memainkan peranan untuk menjamin keberkesanan penjagaan mata. Ini termasuk mereka yang ada kaitan atau terbabit dalam penjagaan mata: ahli oftalmologi, ahli optometri, jururawat oftalmik, penderma, pesakit, penjaga, dan juga ahli keluarga.
Satu daripada kebimbangan global ialah peningkatkan miopia (rabun jauh) yang menjejaskan ramai kanak-kanak dalam usia persekolahan dan semakin menjadi isu kesihatan utama pada zaman sekarang. Pada tahun 2010, lebih 28% daripada penduduk dunia dibelenggui masalah Miopia. Bilangan ini dijangka meningkat kepada 34% menjelang tahun 2020 dan hampir 50% menjelang 2050.
Oleh sebab miopia bermula awal, kanak-kanak dalam usia persekolahan berdepan dengan risiko. Keupayaan kanak-kanak untuk belajar boleh terganggu teruk jika mereka tidak mempunyai penglihatan yang jelas. Ramai kanak-kanak yang bermasalah mata tidak sedar bahawa penglihatan mereka tidak normal. Satu-satunya cara untuk mengetahui ialah dengan menjalani ujian penglihatan atau pemeriksaan mata secara betul semasa kecil.
Peningkatan miopia sewajarnya membimbangkan kita semua kerana miopia tahap tinggi meningkatkan risiko keadaan yang mengancam penglihatan seperti ketanggalan Retina, Degenerasi Makular Miopik, Katarak dan Glaukoma apabila dewasa.
Academy of Art & Design telah dijemput untuk membantu menghidupkan tema “Make Vision Count” dengan mencipta ukiran mata 3D untuk menggambarkan realiti penjagaan mata.
Serentak dengan ini, Focus Point juga menganjurkan majlis penyampaian sumbangan untuk membantu dua organisasi yang memperjuangkan penjagaan mata di Malaysia. Focus Point mendermakan 1,000 pasang bingkai cermin mata kepada Kelab Lions KL Bukit Kiara dan menyampaikan sumbangan wang tunai RM5,000 kepada Persatuan Orang Buta Malaysia.
Untuk orang ramai, Focus Point mengadakan pemeriksaan mata diagnostik secara percuma. Dr. Chin Pik Kee daripada Sunway Medical Centre dan Dr. Helen Tan Chen Chen daripada Centre of Sight juga berkongsi kefahaman tentang penjagaan mata pada Ahad akan datang.