Peranan tali pinggang keledar masih dianggap hal yang remeh bagi pengguna. Apatah lagi penumpang yang duduk di belakang. Perlu anda ketahui tidak memakai tali pinggang keledar sebenarnya adalah satu risiko tinggi bagi penumpang belakang dan juga penumpang depan.
Menurut Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), empat daripada lima orang penumpang belakang tidak memakai tali pinggang keledar. Tidak kira sama ada perjalanan jauh mahupun dekat.
Perlu diingatkan habit anda yang tidak gemar untuk memakai tali pinggang keledar ketika duduk di belakang boleh menyebabkan kecederaan teruk kepada penumpang di depan ketika kemalangan.
Ads
Menerusi simulasi ujian kemalangan yang dijalankan, hasil ujian menunjukkan selain berisiko menyebabkan kecederaan kepada penumpang belakang, ia juga boleh menyebabkan penumpang depan terhumban ke papan pemuka atau stereng. Ini akibat daripada momentum penumpang belakang yang terhentak pada kerusi depan.
Ads
Hasil kaji selidik IIHS menunjukkan bahawa 72 peratus daripada pengguna berusia 18 tahun ke atas tidak memakai tali pinggang ketika duduk di belakang. Sebaliknya 91 peratus menyatakan menggunakan tali pinggang keledar ketika dudukk di depan.
Ads
Tiba masanya anda mempunyai kesedaran untuk memakai tali pinggang keledar tidak kira sama ada duduk di kerusi depan mahupun belakang. Dahulukan keselamatan dan lebih baik mencegah sebelum berlakunya perkara tidak diingini.
Perkembangan industri kereta elektrik kini menunjukkan tanda-tanda yang sangat positif. Penerimaan dan juga popularitinya kini dilihat semakin meningkat terutamanya di kalangan pengguna di Malaysia.
Millennium Welt, wakil pengedar bagi jenama BMW, MINI dan BMW Motorrad di Negeri Sembilan bersama kerjasama Matrix Concepts Holdings Berhad (MCHB), kini memperkenalkan fasiliti pengecasannya yang sulung dengan ekspresi jenama yang terbaharu bagi MINI di Bandar Sri Sendayan, Seremban pada hari ini.
Pengenalanan Fasiliti Pengecasan MINI terbaru dilihat mampu memajukan lagi ekosistem kenderaan elektrik (EV) di dalam dan sekitar kawasan Seremban di samping meluaskan akses ke atas infrastruktur pengecasan kepada kawasan perbandaran yang sedang membangun di lokasi tersebut.
Pengarah Urusan Millennium Welt, Bryan Wong berkata pihaknya berasa amat teruja untuk memperkenalkan fasiliti pengecasan yang sulung buat jenama MINI di Seremban dan berhasrat untuk memenuhi permintaan yang semakin meluas ke atas infrastruktur pengecasan di kawasan ini.
“Sejajar juga dengan sambutan positif yang kian diterima bagi kenderaan berelektrik dalam kalangan pelanggan kami di sini. Setakat ini, kami di Millennium Welt telah berjaya menyerahkan lebih daripada 140 buah kenderaan berelektrik BMW dan MINI, dan kami berharap dengan akses yang lebih baik ke atas fasiliti-fasiliti pengecasan yang terdapat di kawasan ini, para pelanggan akan berasa lebih yakin untuk beralih ke alam mobiliti elektro,” tambahnya lagi.
Manakala bagi Pengurus Besar Kumpulan Kesetiausahaan Korporat, Tadbir Urus dan Kelestarian di Matrix Concepts Group, Carmen Loo pula berkata, “Usaha sama yang kami telah jalin dengan Millennium Welt merupakan satu langkah yang tepat kerana kedua-dua pihak berkongsi matlamat yang sama dalam aspek kelestarian.
“Pemasangan Fasiliti Pengecasan MINI di d’Tempat Country Club – yang juga telah menerima pentauliahan Gold Green Building Index Certification, merupakan sebahagian daripada visi utama kami untuk mempromosikan kaedah pengangkutan lestari di samping mengurangkan jejak karbon kami sendiri.
“Harapan kami adalah untuk mencorak sebuah alaf yang lebih lestari buat generasi sekarang dan yang akan datang.”
Menampilkan Wallbox 11kWj yang dikuasakan oleh ChargEV, fasiliti pengecasan terbaharu ini terletak di ruang parkir laluan masuk utama premis d’Tempat Country Club di Bandar Sri Sendayan, Seremban.
Fasiliti pengecasan tersebut kini dibuka setiap hari untuk kegunaan awam dari jam 9:00 pagi hingga 11:00 malam, dengan kadar standard bernilai RM5 bagi setiap 20 minit penggunaan.
Fasiliti pengecasan yang baru diperkenalkan oleh Millennium Welt ini juga merupakan sebahagian daripada strategi BMW Group Malaysia untuk membangunkan infrastruktur yang diperlukan bagi pengecasan kenderaan elektrik.
Ia dilihat seiring dengan rakan-rakan kongsi, wakil pengedar, dan pembekal kemudahan pengecasan yang berkongsi sentimen sama.
Lebih daripada 670 buah fasiliti pengecasan telah disediakan oleh BMW Group Malaysia buat para pemilik EV di Malaysia setakat ini, dan akses ke atas lebih 360 buah fasiliti ini dibekalkan melalui usaha sama yang dijalin dengan ChargEV dan Yinson Greentech.
Usaha sama dengan JomCharge juga membolehkan akses ke atas lebih 65 buah fasiliti pengecasan ditawarkan, dan Gentari dengan sekitar 150 buah fasiliti.
Lebih daripada 100 buah fasiliti pengecasan BMW i dan MINI juga disediakan di kebanyakan pusat pengedaran yang bertauliah, di samping lokasi-lokasi para rakan kongsi di serata negara, dan banyak lagi yang akan menyusul melalui pelan perluasan infrastruktur yang telah disasarkan untuk tahun hadapan.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Sebagai pengguna kereta mesti anda tahu bahawa antara perkara yang boleh buat kita sakit jiwa adalah bila gearbox rosak!
Satu perkara yang pemilik kereta seperti anda sudah maklum, jika berlaku kerosakan kotak gear, bersediakanlah dengan wang yang agak banyak untuk baiki pulih kereta.
Jadi bagi mengelakkan perkara seperti ini berlaku anda sebenarnya kena sentiasa servis kereta ikut pada masanya.
Dan pastikan kondisi kenderaan terutamanya di bahagian dalaman enjin sentiasa diberikan perhatian. Jadi bagaimanakah untuk kita kesan dari awal sekiranya gearbox mula rosak?
Bagi pengguna kereta, ini merupakan antara tanda-tanda yang boleh anda perhatikan.
1.
Berdepan kesukaran untuk ‘masuk’ gear, ini terutamanya berlaku kepada kereta manual.
2.
Untuk kereta auto, pada awal transmisi berlaku sentakan kuat. Sebagai contoh bila dari N ditukar kepada D. Atau dari P ke D.
3.
Berlakunya ‘freeplay’ iaitu ruang pertukaran gear yang agak lama sama ada dari gear 1 ke gear 2, gear 2 ke gear 3 dan juga gear 3 ke gear 4.
Jika anda dapati perkara di atas berlaku itu bermakna gearbox anda menunjukkan tanda-tanda awal berlakunya kerosakan. Jangan biarkan ia berlarutan kerana dikhuatiri akan jadi lebih teruk.
Bagaimana anda boleh elak tanda-tanda di atas berlaku kepada gearbox kereta? Anda boleh ikuti tip sevis di bawah;
Bersihkan ruang auto filter dan tukar auto filter
1. Tukar minyak auto
2. Tukar mounting gearbox
3. Tukar pin pada panel gear
4. Tukar kedua-dua oil seal gearbox
Bagi anda yang menggunakan kereta manual pila anda hanya perlu tukar minyak gear, mounting dan kabel gear.
Jangan lupa subscribe YouTube atau folloe Facebook MASKULIN untuk video auto menarik seperti di bawah!
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Pendedahan model Kawasaki Ninja 250 2018 di Tokyo Motor Show (TMS) 2017 membawa satu evolusi perubahan dengan imej lebih agresif dan gaya tunggangan yang sporty.
Akhirnya kemunculan model tersebut di reruai Kawasaki menjawab penantian pencinta motosikal segmen berkenaan.
Masih tiada lagi informasi terperinci didedahkan, Ninja 250 tersebut difahamkan lebih besar berbanding model sedia ada, bahkan beratnya juga lebih ringan iaitu 167kg.
Menerusi penglihatan mata kasar, model tersebut menampilkan lampu depan baharu dengan ciri LED bersama penambahan lips spoiler pada bahagian bawah lampu utama.
Tarikan garis tegas mendominasi setiap bahagian badan Ninja 250 bersama lekuk fairing baharu. Seolah diinspirasikan menerusi Ninja H2. Bahkan fender depan juga kini didatangkan dengan lubang di kiri dan kanan.
Pereka Kawasaki juga mengambil langkah bijak menerusi keseimbangan warna. Sebagai contoh paduan warna krom pada varian berwarna hijau dan merah pada varian berwarna hitam.
Sementara, bahagian belakang tampil lebih muda menerusi pelindung ekzos yang meningkatkan imej Ninja 250 bersama lampu berhenti LED.
Sayangnya suspensi depan masih mempertaruhkan teleskopik dan tidak memilih suspensi USD.
Menerusi informasi ringkas dimensi Kawasaki Ninja 250 2018 memiliki panjang 1990 mm, lebar 710 mm dan tinggi 1120 mm serta tangki bersaiz 14 liter.
Soal mekanikal, Ninja 250 2018 menggunakan enjin bersesaran 249 cc twin inline yang mampu menghasilkan tenaga 38.4 hp pada 12,500 rpm dan tork 23.5 Nm pada 10,000 rpm. Enjin itu lebih berkuasa berbanding generasi sebelumnya.
Foto Kredit: Zigwheels
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.