Guna Air Paip Dalam Radiator Boleh Sebabkan Karat, Betul Atau Hanya Mitos Saja?

Share

Tidak dinafikan di antara komponen kereta yang paling penting bagi melancarkan pemanduan ialah radiator.

Secara asasnya radiator berfungsi untuk membantu mengurangkan suhu panas dalam enjin kereta.

Jika berlaku kebocoran radiator ia boleh menyebabkan enjin kereta menjadi terlalu panas boleh menyebabkan berlaku kerosakan besar pada enjin. Disebabkan itulah kita sebagai pemandu dan pemilik kereta perlu menjaga radiator dengan baik.

AIR PAIP PENYEBAB KARAT?

Salah satu penjagaan yang cukup diperkatakan ramai orang ialah mengelakkan radiator dari berkarat pada bahagian dalam. Satu satu dakwaan yang cukup popular ialah mengatakan menggunakan air paip boleh menyebabkan karat.

Adakah perkara ini benar atau tidak? Sebenarnya ada juga benar dan ada juga tidak. MASKULIN tertarik dengan penerangan yang dilakukan oleh laman sesawang RBM atau pakarradiator.com.

Image by jcomp on Freepik

Ada sesetengah mekanik atau ‘pomen yang tak bertauliah’ mendakwa karat boleh muncul disebabkan guna air paip dan sebaliknya perlu guna air RO atau air mineral.

Sebenarnya semua jenis air sifatnya boleh menyebabkan karat.

Perlu diingatkan juga bahawa masalah karat hanya muncul pada kereta yang usianya mencecah usia 5 tahun. Jadi pemilik kereta baru tak perlu risau, cuma boleh berikan perhatian kepada penerangan di bawah.

Bagaimana nak tahu dalam radiator ada masalah karat? Senang sahaja, buka penutup atau radiator cap dan periksa warna air. Jika tak pernah langsung servis boleh dikatakan ‘confirm’ air itu berwarna kuning atau perang.

Karat boleh berlaku dengan kehadiran udara dan air. Jadi tidak kisahlah apa jua jenis air ia tetap bersifat H2O. Dan hingga kini tiada lagi bukti yang boleh menunjukkan air mineral boleh menghalang berlakunya karat.

PUNCA UTAMA KARAT

Punca utama mengapa wujudnya karat di dalam radiator adalah disebabkan coolant yang tidak diganti dalam tempoh masa yang disyorkan.

Kebiasaannya ia perlu ditukar setiap 30,000 hingga 45,000 kilometer perjalanan – bergantung kepada jenis model kereta. Ini anda boleh rujuk dalam buku manual kereta masing-masing.

Bagi campuran coolant pula kita boleh guna campuran dengan air paip, air RO atau air mineral. Semuanya tidak menjadi masalah asalkan ia dicampur dengan coolant.

Atau nak lebih senang anda beli sahaja coolant pra-campuran lebih mudah kerana ia tidak perlu dicampur dengan air.

Contoh pre-mix coolant

Jadi kesimpulannya, cara terbaik nak elak berlakunya karat ialah dengan menukar coolant apabila tiba masanya ya!

Jangan lupa subscribe YouTube MASKULIN untuk seleksi video menarik di bawah.

Kredit: pakarradiator.com

Published by
Farizul Izwany Ibrahim