Bila sebut nama Ferrari kita tidak dapat elak daripada mengaitkannya dengan status mewah, premium dan hasil kerya automotif yang luar biasa.
Terbaru mereka memperkenalkan model terbaru yang dijangka bakal ‘mengganas’ di jalanraya seluruh dunia.
Pengenalan Ferrari 488 Challenge Evo telah berlangsung baru-baru ini di ibu pejabat mereka di Mugello, Italy. Lebih kurang sama dengan bersi 488 GT3, model 488 Challenge Evo merupakan rekaan dipertingkatkan daripada model asalnya dengan prestasi lebih baik dan berkualiti.
Jadi apakah pembaharuan yang diperkenalkan menerusi model 488 Challenge Evo? Ferrari mengambil serius dengan mempertingkatkan bentuk aerodinamik. Rekaan pada bahagian depan telah diolah semula dengan meningkatkan tahap efisien kepada 30 peratus.
Ferrari berjaya melakukan penambahbaikan ini dengan mengubah saiz kepanjangan overhang hadapan dan mengubah kedudukan bahagian bampar tepi.
Pengenalan pakej EVO daripada Ferarri ini merupakan satu pakej yang memaksimakan sinergi di antara aerodinamik dan dinamik kereta – dari segi interaksi tayar, kestabilan downforce dan kawalan elektronik.
BACA: 21 Koleksi Ikonik Kenderaan Rare Mendiang Paul Walker Bakal Dilelong!
Ferrari bukan sahaja menambah baik dari sefi bahagian luar malah pada bahagian dalam juga. Antaranya electronik differential, anti-lock brake dan sistem kawalan seretan.
Sebagai contoh pada bahagian brek Ferrari menggunakan karbon seramik yang mana lebih tahan lasak berbanding model sebelum ini. Perubahan bahagian dalam pula menyaksikan reka bentuk stereng baru.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Perhimpunan BMW M Terbesar Di Malaysia Sempena Meraikan Hari Malaysia
Sambutan bulan kemerdekaan dan juga Hari Malaysia yang jatuh pada 16 September lalu disambut dengan cukup meriah di seluruh negara. Aura semangat patriotisme yang mengalir di jiwa setiap rakyat Malaysia ditonjolkan dengan cara masing-masing.
Salah satu acara meraikan Hari Malaysia yang cukup menarik perhatian MASKULIN ialah Perhimpunan BMW M terbesar pernah diadakan di negara kita.
Penggerak acara tersebut, BMW Group Malaysia dan juga komuniti pemilik M di Malaysia memberikan penghormatan istimewa sempena Hari Malaysia ke-59 dengan perhimpunan serba unik.
MERENTASI GENERASI
Lebih menarik ia melibatkan lebih 120 buah kenderaan BMW M yang merentasi pelbagai generasi. Hans de Visser, Pengarah Urusan BMW Group Malaysia berkongsi, “Tahun ini, sementara kita meraikan sejarah BMW M selama lima dekad sebagai sebuah pasukan, kita juga perlu menyuluh semangat perpaduan yang dipamerkan oleh warga Malaysia sebagai sebuah negara selama 59 tahun.
“Saya berasa amat gembira kerana berpeluang menyaksikan semangat yang dikongsi bersama oleh warga Malaysia terhadap jenama ini, yang bukan sahaja mendemonstrasikan kebanggaan dan cinta mereka ke atas divisyen sukan permotoran tersebut, tapi juga buat Malaysia pada hari yang begitu bermakna. Kami berharap Aksara Terunggul di Dunia ini akan terus memberi ilham kepada komuniti BMW M kita di sini.”
PERADUAN NASIONAL
Atas sebahagian daripada sambutan Hari ///Malaysia, BMW Group Malaysia juga telah menghadiahkan para pemenang bagi pencarian jentera BMW M yang tertua di Malaysia bagi setiap siri model – sebuah peraduan nasional yang dianjurkan pada bulan Mei tahun ini, bersempena dengan 50 Jahre M.
Tiga daripada enam model BMW M pemenang telah diperagakan di perhimpunan Hari Malaysia tersebut untuk tatapan umum.
Berikut merupakan senarai pemenang (bukan dalam turutan tertentu):
1. Han Kim Leng, 1981 BMW M535i (E12)
2. Harris Mah Kar Keat – 1988 BMW M3 (E30)
3. Lim Shin Tom – 1991 BMW M5
4. Gan Kian Yeh – 2006 BMW M6 (E63)
5. Tan Kai Che – 2015 BMW M4
6. Tee Yee Jiuh – 2017 BMW M2
“Kami benar-benar tersentuh dengan sokongan padu yang dicurahkan oleh para pemilik dan peminat BMW M di Malaysia, banyak daripada mereka yang telah bersama dengan kami dalam meraikan aspirasi jenama ini selama lima dasawarsa untuk meneruskan kecemerlangannya dalam sukan permotoran.
“Sokongan tidak berbelah bahagi mereka telah menjadi tonggak kejayaan kami di sini, dan Hari ///Malaysia merupakan lambang perpaduan dan kebanggaan sebenar yang telah dipamerkan oleh komuniti BMW M Malaysia,” simpul Hans.
Semoga penganjuran seperti ini dapat diteruskan di masa akan datang bagi mempukul rasa kasih dan cinta kepada negara tercinta.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Cara Sebenar Jaga Wiper Bila Parking Di Kawasan Terbuka, Tak Perlu Angkat Pun
Pernah tak anda lihat kereta yang di letakkan di kawasan letak kereta terbuka dengan pengelap cermin atau wiper di angkat? Malah besar kemungkinan ramai juga di antara anda melakukan amalan ini.
Amalan mengangkat wiper ini dikatakan untuk menjaga kondisinya agar tidak cepat rosak di bawah sinaran dan suhu panas cahaya matahari. Tapi adakah amalan ini benar-benar berkesan atau hanya mitos semata?
Selain itu ramai juga percaya dengan mengangkat wiper ke atas ia boleh menghalan habuk dan kotoran berkumpul pada bahagian cermin. MASKULIN tertarik dengan perkongsian dari TikTok saudara James Alatin yang mengatakan perbuatan itu tidak benar.
Malah dia turut berkongsi beberapa tip menarik cara yang sebenar untuk menjaga kondisi wiper agar jangaka hayatnya lebih panjang dan mempunyak ketahanan lebih tahan lama.
Ikuti beberapa tip yang dikongsi beliau di bawah
BERSIHKAN WIPER
Pertama sekali kena selalu bersihkan wiper menggunakan kain basah dan lap dengan sebaiknya. Jangan hanya bila nak cuci kereta sahaja kena bersihkan wiper.
BERSIHKAN CERMIN DEPAN
Jangan tunggu bila nak cuci kereta sahaja nak bersihkan cermin depan. Tahukah anda cermin depan merupakan antara komponen kereta yang paling banyak terdedah dengan kotoran.
Jadi bersihkanlah cermin hadapan dari semasa ke semasa dengan kerap. Apabila cermin bebas kotoran, wiper pun boleh berfungsi dengan baik dan tidak mudah rosak.
PILIH LOKASI TEDUH
Ini cara paling mudah. Jika ada pilihan, carilah lokasi tempat letak kereta yang berbumbung atau teduh. Antara musuh utama wiper kereta anda ialah cahaya dan bahang matahari yang panas.
Buat anda yang sering naikkan atau angkat wiper, terpulang pada anda untuk teruskan amalan itu. Tapi perkara yang paling penting dalam penjagaan wiper adalah kena selalu bersihkannya dan cermin pun kena sentiasa dalam keadaan bebas kotoran.
Artikel Berkaitan: 8 Punca Kereta Terasa Berat Ketika Dipandu, Salah Satunya Timing Enjin Lari
Semoga perkongsian ini mampu memberikan manfaat kepada anda. Jangan lupa subscribe YouTube MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah.
Kredit: James Alatin
@james_alatin Wiper Kena Up ??? #alatin #james_alatin #kereta #car #carmalaysia #cermin #cermingelap #tinted #tintedwindows #jaga #hatihati #penting #wiper ♬ original sound – James_Alatin
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
RODA PANAS 2 EP.1 – Apresiasi Kereta Klasik Dari Kaca Mata Seorang Expert & Pemilik Muda
Masa yang dinantikan telah pun tiba. Bermula esok, 16 Januari 2022 program automotif paling gempak di Malaysia ‘RODA PANAS’ akan kembali untuk musim kedua.
Selepas mendapat sambutan yang cukup menggalakkan pada tahun lalu kini ‘RODA PANAS’ kembali dengan pelbagai pembaharuan serta tema yang bukan sahaja lebih menarik malah penuh dengan perkongsian pengalaman, info serta tip-tip teknikal automotif terbaik.
Menerusi episod pertama yang akan ditayangkan pada jam 6 petang esok menerusi saluran Astro Ria, ‘RODA PANAS 2’ akan membawakan tema ‘Classic Car’. Hos baharu ‘RODA PANAS 2’, Fizo Omar bakal membawakan penonton untuk mendekati dua tetamu jemputan yang mempunyai latar belakang cukup menarik dengan kereta klasik.
Untuk musim ini, ‘RODA PANAS 2’ akan menampilkan seorang expert dan juga seorang tetamu untuk menonjolkan kereta serta membicarakn selok-belok pengetahuan mereka tentang setiap tema yang ditampilkan.
Bagi episod sulung ini, ‘RODA PANAS 2’menampilkan jemputan Dwayne Ho selaku expert dan juga Nazam, seorang pemuda yang merupakan seorang pengumpul kereta klasik.
Selaku jemputan expert, Dwayne membawakan kereta istimewanya, Fairlady S30Z di mana dia membiacarkan banyak peribal teknikal tentang penjagaan kereta yang usianya sudah lanjut. Jika anda inginkan tip terbaik bagaimana untuk menjaga kereta moden klasik beliau merupakan antara individu paing tepat untuk membicarakannya.
Ini terutamanya dalam kategori kereta sport lama yang mempunyai estetika unik dan tidak terdapat pada kenderaan masa kini.
Manakala Nazam pula mempertontonkan dua buah kereta klasik kesayangannya iaitu Oldsmobile Regency 98 (1972) dan Mini Moke (1965). Kedua-duanya mempunyai karakteristik dan juga elemen kejuruteraan yang cukup berbeza.
MASKULIN sempat menemubual Nazam yang usianya baru menginjak 23 tahun. Jelasnya, minat terhadap kereta klasik diwarisi daripada ayahnya. Malah kereta Oldsmobile Regency 98 merupakan kereta ayahnya yang telah dibaik pulihkan semula.
“Saya warisi kereta ini dari bapa saya. Selepas tersadai alam di bengkel saya ambil keputusan untuk baik pulih semula pada tahun 2017. Saya ambik keputusan untuk baik pulih kereta ini kerana ia mempunyai nilai sentimental cukup berharga buat saya.
“Kos untuk baikinya menelan belanja kira-kira RM40 dan setakat ini saya berpuas hati dengan hasilnya,” jelas Nazam yang kini mempunyai empat buah kereta klasik dalam koleksinya.
Manakala projek yang kini sedang giat dibangunkan oleh Nazam ialah ingin menyiapkan sebuahlagi kereta klasik iaitu Volvo 112S (1965). Tambahnya lagi, sesiapa pun boleh mempunyai kereta klasik asalkan boleh memberikan komitmen yang baik dalam penjagaannya.
Di antara pengalaman paling unik dilaluinya ialah pernah ditahan anggota polis kerana ingin bergambar dengan keretanya. Ternyata, kereta klasik memang ada aura yang tersendiri!
Jadi jangan lupa saksikan ‘RODA PANAS 2’ episod satu pada Ahad, 16 Januari 2022 jam 6 petang di saluran Astro Ria. Ingat roda gempak, ingat RODA PANAS!
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI