Di antara masalah yang sering menghantui pemilik kenderaan berusia lima tahun ke atas ialah enjin kereta yang bergegar. Lebih malang apabila kita sebagai pemilik tidak tahu apakah puncanya.
Enjin kereta yang bergegar apabila dihidupkan dan dipandu merupakan masalah biasa yang boleh menjejaskan keselesaan dan keselamatan.
Terdapat pelbagai sebab mengapa enjin kereta bergegar. Jadi sangat penting untuk kita memahami punca-punca ini boleh membantu pemilik kereta mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk membaikinya.
Kali ini MASKULIN ingin membawa anda melihat beberapa punca utama mengapa masalah enjin kereta bergegar boleh berlaku.
ENGINE MOUNTING
Salah satu punca utama enjin kereta bergegar ialah masalah pemasangan enjin. Pemasangan enjin, atau engine mounts, merupakan komponen yang mengikat enjin kepada rangka kereta.
Jika pemasangan ini rosak atau longgar, enjin tidak akan stabil dan akan bergegar ketika dihidupkan dan semasa pemanduan. Gejala ini biasanya disertai dengan bunyi ketukan atau getaran yang lebih teruk apabila kereta memecut atau bergerak di jalan yang tidak rata.
PALAM PENCUCUH ROSAK
Palam pencucuh yang rosak atau kotor juga boleh menyebabkan enjin bergegar. Palam pencucuh berfungsi untuk menyala campuran bahan api dan udara di dalam enjin.
Jika ia tidak berfungsi dengan baik, pembakaran dalam enjin akan menjadi tidak sempurna, menyebabkan enjin bergegar. Penggantian palam pencucuh secara berkala sangat penting bagi memastikan enjin berfungsi dengan lancar.
Ads
SISTEM BAHAN API
Masalah dalam sistem bahan api seperti penapis bahan api yang tersumbat atau pam bahan api yang lemah juga boleh menyebabkan enjin bergegar.
Penapis bahan api yang kotor menghalang aliran bahan api yang mencukupi ke enjin, menyebabkan enjin kekurangan tenaga dan bergegar. Begitu juga, pam bahan api yang tidak berfungsi dengan baik tidak dapat menyediakan tekanan bahan api yang mencukupi, mengakibatkan masalah yang sama.
SISTEM PENCUCUHAN
Sistem pencucuhan atau ignition systems yang bermasalah, seperti koil pencucuhan yang rosak, boleh mengakibatkan enjin bergegar.
Koil pencucuhan bertanggungjawab untuk menghasilkan percikan api yang diperlukan untuk pembakaran bahan api. Jika koil ini tidak berfungsi dengan baik, percikan api akan menjadi lemah atau tidak konsisten, menyebabkan enjin bergegar.
MASALAH PEMAMPAT ENJIN
Pemampatan yang tidak seimbang dalam enjin juga boleh menjadi punca enjin bergegar. Pemampatan yang rendah atau tidak sekata dalam salah satu atau lebih silinder enjin boleh disebabkan oleh pelbagai masalah.
Ia termasuklah gasket kepala yang bocor, injap yang rosak, atau cincin piston yang haus. Ujian pemampatan boleh dilakukan untuk mengenal pasti masalah ini.
Sistem ekzos yang tersumbat atau rosak juga boleh menyebabkan enjin bergegar. Penapis zarah (catalytic converter) yang tersumbat atau paip ekzos yang bocor boleh menghalang aliran gas ekzos yang lancar, menyebabkan enjin bekerja lebih keras dan bergegar.
Pemeriksaan dan penyelenggaraan berkala pada sistem ekzos boleh membantu mengelakkan masalah ini.
SISTEM PEMANDUAN BERMASALAH
Di antara masalah lain ialah apabila ada kerosakan pada sistem pemanduan atau drivetrain seperti transmisi atau aci pemacu (driveshaft) yang rosak boleh menyebabkan getaran yang dirasai sebagai gegaran enjin.
Komponen ini memainkan peranan penting dalam memindahkan kuasa dari enjin ke roda. Jika terdapat masalah seperti gear yang haus atau aci yang tidak seimbang, ia boleh menyebabkan gegaran yang ketara.
Semoga perkongsian dari MASKULIN kali ini boleh memberikan manfaat untuk anda semua.
Ads
Jangan lupa subscribe atau follow YouTube dan TikTok MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Sekitar April lalu, pihak MForce Bike Holdings Sdn Bhd mengesahkan akan memasarkan model scrambler klasik Benelli Leoncino. Akhirnya model berkenaan rasmi berada di pasaran tempatan pada harga RM29,678 (termasuk GST) seunit.
Buat anda yang tidak punya masa untuk membaca. Infografik di bawah merangkumi informasi lengkap tentang Scrambler Itali itu:
Leoncino bukan sahaja mempunyai reka bentuk yang bergaya klasik, tetapi juga digabungkan dengan teknologi moden. Ia dilengkapi dengan sistem brek anti kunci (ABS), instrumen digital dan teknologi lampu LED.
Benelli Leoncino dipasang di Malaysia dan hanya akan berada di pasaran pada hujung tahun ini. Pelanggan boleh memilih Leoncino warna hitam atau merah dan model tersebut didatangkan dengan jaminan selama dua tahun atau 20,000 kilometer.
GALERI
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Ramai di antara kita yang sering kali mengecas telefon di dalam kereta, terutama ketika dalam perjalanan jauh atau apabila bateri hampir habis.
Namun, tahukah anda bahawa kebiasaan ini sebenarnya boleh memberi kesan negatif? Berikut adalah tiga kesan yang mungkin boleh terjadi jika anda kerap mengecas telefon di dalam kereta:
1. Kerosakan pada Bateri Telefon
Mengecas telefon dalam kereta boleh menyebabkan bateri telefon cepat rosak. Pengecasan menggunakan soket kereta selalunya tidak stabil kerana output voltan dan arus boleh berbeza-beza bergantung pada keadaan enjin. Voltan yang tidak stabil ini boleh menjejaskan bateri telefon, menyebabkan ia cepat kehilangan kapasiti atau panas berlebihan. Jika dilakukan secara kerap, bateri telefon akan semakin cepat habis dan perlu diganti lebih awal daripada yang sepatutnya.
2. Mengurangkan Jangka Hayat Alternator dan Bateri Kereta
Ketika enjin kereta dihidupkan, sistem pengecasan telefon akan mengambil tenaga daripada bateri kereta dan alternator. Jika anda mengecas telefon semasa enjin dimatikan, ia memberi beban tambahan pada bateri kereta. Penggunaan yang kerap boleh menyebabkan bateri kereta cepat lemah dan perlu diganti lebih awal. Selain itu, alternator yang bekerja terlalu kuat untuk menyokong pengecasan telefon juga boleh terjejas dan menyebabkan kos penyelenggaraan tambahan.
3. Kesan Kepanasan yang Berlebihan
Mengecas telefon di dalam kereta, terutama ketika cuaca panas, boleh menyebabkan suhu telefon meningkat. Dalam keadaan cuaca panas atau ketika kereta dijemur, suhu di dalam kereta boleh meningkat dengan cepat. Jika anda mengecas telefon dalam keadaan suhu yang tinggi, ia akan menyebabkan telefon mudah panas berlebihan (overheating). Overheating ini boleh memberi kesan kepada prestasi telefon, bahkan dalam kes yang melampau, telefon boleh rosak atau terbakar.
Langkah-Langkah untuk Mengelakkan Kesan Negatif
Untuk menjaga jangka hayat telefon dan kereta anda, berikut beberapa langkah yang boleh anda ambil:
Gunakan pengecas yang disahkan dan berkualiti tinggi untuk penggunaan dalam kereta.
Elakkan mengecas telefon di dalam kereta apabila enjin dimatikan.
Cas telefon anda pada masa yang diperlukan sahaja, elakkan pengecasan yang berlebihan.
Elakkan meletakkan telefon di kawasan yang terdedah kepada cahaya matahari langsung semasa cas.
Mengelakkan kebiasaan mengecas telefon dalam kereta mungkin agak mencabar, tetapi ia penting untuk menjaga jangka hayat peranti dan kenderaan anda. Dengan langkah berjaga-jaga yang betul, anda boleh mengelakkan kesan negatif ini daripada berlaku.
Tidak dinafikan penamatan pengeluaran untuk sebarang model Mitsubishi Lancer Evolution pada tahun 2016 telah sedikit sebanyak membibitkan rasa sedih di kalangan penggemar auto di seluruh dunia. Ia merupakan salah sebuah siri model paling ikonik pernah diperkenalkan oleh pengeluar dari Jepun tersebut.
Bersempena dengan penamatan tersebut Mitsubihi telah memperkenalkan edsiri terhad ‘Final Edition’ sebagai sebuah tribute kepada siri tersebut. Baru-baru ini seorang pemilik kenderaan edisi terhad tersebut telah membuka tawaran untuk jualan pada harga CAD147,899 (RM498,390).
Ia merupakan tawaran yang cukup menarik sekali kerana ia merupakan salah sebuah daripada 350 unit Final Edition yang dipasarkan di Kanada. Dan lebih menarik ia juga dipercayai sebagai unit terakhir kerana nombor platnya tertera angka ‘350’.
KONDISI SANGAT BAIK
Untuk rekod, model Final Edition dihasiljan hanya sebanyak 3,100 unit di seluruh dunia. Dengan hanya mencatatkan jumlah mileage rendah iaitu 99km sahaja, pemilik kereta istimewa ini dijaga dalam kondisi yang cukup baik. Malah ia juga disimpan di dalam stor yang mempunyai suhu yang bakk walaupun ketika musim sejuk.
Mitsubihi Lancer Evo Final Edition tersebut hadir dengan warna putih serta dilengkapi lencana ‘Final Edition’ di belakangnya. Ia juga tampil dengan set rim BBS, spoiler belakang, corong kemasukan udara lebih besar dan brek Brembo dengan angkup berwarna merah.
Bahagian dalamannya tidak langsung diusik dan masih seperti keluar dari kilang. Model ‘Final Edition’ ini dikuasakan enjin 2.0 liter turbo empat silinder sebaris, sama seperti yang ada pada Evo GSR.
Apa yang membezakannya ialah kuasanya ditingkatkan kepada 303hp dan tork 414Nm. Kuasa itu kemudian disalurkan keempat-empat roda menerusi kotak gear manual lima kelajuan.
Apa pendapat anda? Adakah harga yang ditawarkan ini berbaloi? Melihatkan kepada faktor edisi terhad serta model terakhir siri Lancer yang diperkenalkan Mitsubishi, MASKULIN menganggap ia memang berpatutan.
Keistimewaan sesetengah kereta bukan terletak kepada harga semata kepada nilai sentimental serta sejarah di belakangnya.
Kredit: Carscoops.com
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.