Pada penghujung bulan hadapan temasya sukan terbesar di dunia, Sukan Olimpik bakal berlangsung di kota romantis, Paris. Kebanyakan negara yang mengambil bahagian telah giat mengetengahkan baju rasmi kontinjen masing-masing yang akan digayakan sepanjang temasaya tersebut.
Tidak ketinggalan kontinjem negara yang telah melancarkan baju rasmi Olimpik Paris 2024 semalam. Namun, hasil rekaan yang ditampilkan teruk dikecam oleh orang ramai di laman media sosial.
Menjenguk ke laman media sosial rasmi @olympicmas, rata-rata komen dari warganet melahirkan rasa kecewa mereka terhadap mutu rekaan yang dianggap seakan-akan memperlekehkan imej negara di persada antarabangsa.
Foto: MOM
LUAR BIDANG KUASA
Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh turut tidak terlepas mendapat teguran daripada warganet. Namun jelasnya, pakaian rasmi kontinjen Malaysia adalah di bawah tanggungjawab Majlis Olimpik Malaysa (MOM).
“Ini merupakan hasil kerjasama antara Yonex dan Majlis Olimpik Malaysia dan ia di luar bidang kuasa KBS dan Majlis Sukan Negara (MNS),” jelasnya dalam satu kenyataan di laman media sosial.
Di antara teguran yang paling banyak MASKULIN perhatikan ialah rasa tidak puas hati terhadap warna Jalur Gemilang yang kelihatan tidak ditonjolkan dalam warna yang betul.
Ads
Bukan itu sahaja, malah ramai yang menyuarakan kenapa baju rasmi ini diperkenalkan pada patung atau mannequin. Sedangkan kita ada ramai atlet yang telah layak ke Olimpik boleh menjadi inspirasi menggayakan baju tersebut.
Malah warganet turut membandingkan bagaimana negara jiran terdekat, Thailand yang melancarkan baju rasmi mereka dengan cukup gah bersama atlet-atlet mereka.
Di ruangan komen hantaran Instagram Olympicmas, selebriti terkenal seperti Awal Ashaari turut memberikan teguran yang sini.
Jelasnya di ruangan komen, “We dress them in these and expect gold medals in return?”.
Ads
Selain Awal, pempengaruh dan pembikin kandungan digital populat, Azfarheri turut menyuarakan rasa tidak puas hati.
“Nak mengamuk ye!” jelasnya.
Pereka fesyen berpengaruh, Emran Rijal juga turut berkongsi luahan dan memberi sedikit teguran.
Jelasnya, “Please hire someone qualified for our national athletes. They’re our NATION’S IMAGE.”.
Ads
Melihatkan perkembangan sehingga hari ini masih ada belum ura-ura bahawa baju rasmi ini akan ditukar kepada rekaan yang lain. Bagaimana dengan pendapat anda?
Adakah teruk benar rekaan baju rasmi kontinjen Olimpik negara kita pada tahun ini atau ia boleh diterima?
Jangan lupa subscribe atau follow YouTube dan TikTok MASKULIN untuk seleksi video menarik seperti di bawah.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Material kulit terang dan pakaian knitwear mendominasi pentas peragaan yang ditampilkan oleh Stuart Vevers sempena pengenalan COACH Spring/Summer 2020 Collection.
Jenama mewah COACH tampil menerusi seksyen terbaru New York’s High Line pada Selasa lalu dengan koleksi lelaki dan wanita. Menurut Pengarah Kreatif COACH, Stuart Vevers rekaan koleksi kali ini ditonjolkan untuk meraikan bandar New York yang menjadi nadi utama rekaan kali ini.
Stuart Vevers bersama dutamenswear COACH, Micahel B. Jordan.
Selain pakaian sudah semestinya koleksi beg mereka yang paling ditunggu-tunggu oleh penggemar jenama ini. Sebanyak 78 buah beg dengan setiap satunya mewakili perkembangaan rekaan COACH sepanjang sejarah 78 tahun jenamanya.
Membawa warna-warna yang terang serta attitude New Wave, rekaan COACH pada kali ini jelas tampil lebih ilustrasi pop energetik.
Antara selebriti yang paling menjadi tumpuan hadir pada persembahan koleksi ini ialah Micahel B. Jordan, duta menswear COACH.
Manakala tidak ketinggalan dua orang selebriti dari Malaysia iaitu Joe Flizzow dan Fazura yang diterbangkan khas untuk turut serta menyaksikan persembahan koleksi ini.
Kedua-dua selebriti popular tanah air tersebut turut serta dalam pelbagai persembahan COACH yang lain sepanjang NYFW 2019.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
T-shirt merupakan antara pakaian wajib ada dalam setiap almari pakaian baik lelaki mahupun wanita. T-shirt menjadi pilihan ramai kerana ia begitu selesa dipadankan dalam apa jua pakaian.
Walaupun kerap memakai t-shirt mesti anda tak tahu, t-shirt juga mempunyai pelbagai jenis. Namun sebagai lelaki yang mementingkan penampilan, anda tidak semestinya mempunyai kesemua jenis t-shirt. Cukup sekurang-kurangnya lima jenis t-shirt ini ada dalam simpanan almari pakaian anda.
Jom kita tengok.
1. Undershirt
T-shirt jenis ini ramai yang tidak ambil peduli. Ia digunakan untuk tujuan mengurangkan bau badan dan peluh bagi pakaian luar yang dipakai selepas anda menyarungkan undershirt.
Menurut sejarah, undershirt mula dipakai ketika zaman perang oleh askar Rom dan China. Namun zaman itu pemakaian undershirt tidak berapa popular berbanding sekarang. Pada zaman perang itu, mereka memakai undershirt yang saiznya agak besar namun masih lagi melindungi kualiti undershirt ketika di luar perang.
2. T-shirt Polos
Jika anda tiada mood untuk memakai baju berkolar dan berbutang selepas penat seharian bekerja, t-shirt polos amat sesuai untuk anda. Sama seperti undershirt, cuma yang membezakannya ia dipakai di luar. T-shirt ini menggunakan fabrik berat dan sesuai digayakan oleh semua lelaki.
Jenis t-shirt ini senang digayakan bersama seluar jeans atau chinos dan padankan ia dengan jaket. Anda boleh memilih warna-warna basic seperti hitam, putih, navy atau kelabu.
Ketika menyarungkannya, pastikan t-shirt ini fit dengan badan anda. Anda juga boleh memilih variasi t-shirt seperti tambahan saku kecil pada bahagian dada atau model v-neck untuk lebih bervariasi.
3. T-shirt Polo
T-shirt jenis ini boleh membuatkan penampilan anda nampak versatil. Siapa sangka t-shirt Rene Lacoste yang dipakai pada tahun 1926 ketika perlawanan terbuka Amerika Syarikat yang direka khas untuk pemain tenis ini popular dan menjadi pilihan para pencinta fesyen sehingga kini.
T-shirt jenis ini digemari ramai kerana kualiti yang dimilikinya. Ia mempunyai kolar dan butang di bahagian dada yang membuatkan lelaki nampak segak ketika memakainya. Ia sesuai digayakan untuk pelbagai acara santai.
4. T-shirt Henley
T-shirt Henley hampir sama dengan t-shirt polo tetapi memiliki lengan yang panjang dan mempunyai tiga atau empat butang pada bahagian dada. Ia juga boleh didapati dengan lengan pendek dan anda mempunyai pilihan untuk memakainya di mana sahaja mengikut keselesaan.
Pemakaian t-shirt jenis ini dijamin membuatkan penampilan anda lebih manly. Apatah lagi jika lelaki berbadan mantap memakainya dengan butang terbuka pasti membuatkan penampilan anda lebih ‘seksi’.
5. Sweatshirt
Sweatshirt adalah jenis pakaian tebal daripada t-shirt biasa, namun lebih nipis daripada sweater sehingga anda tak rasa panas. T-shirt jenis ini membuatkan penampilan anda lebih kasual dengan gaya sporty. Agar anda nampak smart ketika menggayakan sweatshirt, pilihlah warna-warna neutral seperti hitam, putih, navy atau kelabu.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
Tidak salah jika MASKULIN katakan Lee Zii Jia merupakan antara atlet yang paling popular di negara kita sekarang. Pemain perseorangan badminton negara yang juga Juara All-England 2021 yang kini menduduki ranking pemain ketiga terbaik di dunia menjadi ikon yang cukup berpengaruh terutamanya di kalangan generasi muda.
Terbaru, Lee Zii Jia telah dilantik untuk menjadi wajah bagi kempen terbaru yang dijalankan oleh Braun Büffel, jenama barangan aksesori dan beg terkemuka.
Menerusi kempen baharu dari Braun Büffel’, Lee Zii Jia menjadi wajah bagi meraikan kempen Spirit of Achievement atau Semangat Kecemerlangan. Selain menjadi atlet, Lee Zii Jia diserlahkan sebagai ikon fesyen yang serba elegan.
“Lee Zii Jia mewakili simbol keberanian dan gaya dengan bakat luar biasa dalam bidang sukan badminton. Dia merupakan inspirasi kepada ramai atlet muda.
“Dengan karisma tersendiri dan dahagakan kejayaan, Lee Zii Jia merupakan insan paling tepat mewakili semangat yang dibawa menerusi Spirit of Achievement,” jelas Pengarah Kreatif Braun Büffel, Datin Sri Linda Chen.
Selama empat generasi, Pengarah Kreatif Braun Büffel telah menjadi bukan sahaja simbol fesyen tetapi simbol kepada gaya global yang tidak lekang ditelan zaman. Keluarga Baraun bukan sahaja melakukan transformasi pembuatan barangan kulit Jerman tetapi telah menghidupkan keunggulan kerja tangan sejak penubuhannya pada tahun 1887.
Bersempena ulang tahunnya yang ke-135, Braun Büffel menyemarakkan kempen Spirit of Achievement dengan memperkenalkan koleksi jam edisi terhad dengan tanda pagar #BeBoldWithBraunBuffel.
Koleksi jam LEGACY-135 tampil dengan empat rekaan unik dengan dua jenis pergerakan chronograph dan automatik. Ia dihasilkan menggunakan hasil kerja tangan yang tepat menggunakan 316L stainless steel, Sapphire Crystal anti calar dan Super Luminous.
Ia dilaporkan hanya dikeluarkan sebanyak 135 unit setiap rekaan dengan setiap satunya hadir dengan nombor (contoh “N°1/135”). Secara tidak langsung merupakan ‘homage/ kepada ulang tahun jenamanya.
Jam edisi terhad Braun Büffel ini akan mula dipertontonkan di butik mereka yang terpilih seperti Pavilion KL, The Gardens, 1Utama, Sunway Pyramid, Gurney Plaza (Pulau Pinang) dan Mid Valley Southkey (Johor).
Ia akan dilancarkan pada 4 November 2022 di The Gardens Mall, Kuala Lumpur.
Gentleman semua dah baca MASKULIN? Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.