
Buat anda yang sentiasa peka dengan perkembangan industri hiburan dan kecantikan di negara kita pastinya sudah tidak asing dengan nama Dato Alha Alfa.
Figura tampan ini kini dikenali sebagai seorang usahawan yang sangat berjaya. Malah penglibatannya di belakang tabir atau secara terus sebagai penaja menerusi beberapa program hiburan mega telah menarik perhatian pengikut industri hiburan tanah air.
Mula dikenali sebagai seorang jurusolek profesional selebriti, Dato Alha Alfa kini memiliki sebuah empayar perniagaan yang berjaya menerusi AlhaAlfa Rich Legacy dan dia juga merupakan Pengarah kepada AlhaAlda Cosmetics.
Menerusi laman media sosialnya, Instagram beliau sentiasa berkongsi perjalanan kariernya dan juga secebis kehidupan peribadi.
Dan tak kurang juga gaya penampilan dengan citarasa festennya yang tersendiri. Kali ini MASKULIN ingin kongsi 10 OOTD versatil Dato Alha Alfa.
Pssttt… nantikan juga kejutan serta kemunculan istimewa beliau menerusi isu majalah MASKULIN akan datang.
Kredit: Instagram Dato Alha Alfa
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Jenama Fesyen Itali, UNITED COLORS OF BENETTON Lancarkan Butik Terbaru Di Kuala Lumpur

Penggemar fesyen di negara kita sebenarnya cukup bertuah kerana satu demi satu jenama fesyen popular mula bertapak dan memberikan seleksi terkini buat mereka.
Di antara jenama yang dilihat semakin serius memberikan pilihan kepada penggemar fesyen ialah jenama asal Itali, United Colors of Benetton.
Para peminat fesyen terutamanya yang gemar menzahirkan ekspresi fesyen melalui warna-warna ceria dan corak jalur dalam pakaian harian mereka kini dimanjakan dengan pilihan bergaya di kedai utama UNITED COLORS OF BENETTON yang pertama di Malaysia.
UNITED COLORS OF BENETTON merupakan jenama gaya hidup tampil dengan nuasa jiwa kosmopolitan menjemput rakyat Malaysia untuk meneroka pelbagai gaya pintar yang diungkapkan melalui pakaian rajutan, warna dan jalur di butik terbaru mereka.
Pengenalan outlet terbarunya di The Gardens Mall, Mid Valley City menonjolkan ruang seluae 1162 kaki persegi dan menjual pakaian serta aksesori.
Melambangkan rasa kepelbagaian Benetton, outlet ini juga akan menawarkan pelbagai pakaian ikonik yang direka untuk menjadi fleksibel, menyeronokkan dan memberdayakan setiap individu untuk menjadi diri mereka sendiri.
KOLEKSI MUSIM GUGUR/MUSIM DINGIN 2023
Menerusi koleksi terbarunya iaitu Koleksi Musim Gugur/Musim Dingin 2023, UNITED COLORS OF BENETTON mengetengahkan seleksi simfoni gaya seiring dengan pelancaran butik atau outlet pertamanya di Malaysia.
Lebih menarik koleksi ini mendapat sentuhan dari Pengarah Kreatif BENETTON, Andrea Incontri. Menerusi koleksi ini mereka mengetengahkan empat identiti gaya utama iaitu:
Back to Tailoring: mengungkapkan kembali kepada esensi penjahitan, bentuk-bentuk yang mengagumkan, pakaian kultus dan penemuan semula kepingan pernyataan dalam almari pakaian.
My Own Private Style: koleksi pakaian luar yang tidak tertandingi untuk kebolehgunaan, kesederhanaan, dan kesopanan.
The New Knit Club: potongan rajutan dengan rekaan alam seperti bunga, cendawan, dan arnab.
Welcome to the Benetton Club: siri baju ragbi yang merupakan campuran gaya preppy dan atletik.
Andrea Incontri yang bertindak sebagai Pengarah Kreatif bagi Koleksi Wanita, Lelaki, dan Kanak-kanak, setelah dilantik pada tahun 2022.
Sebagai graduan arkitek, Andrea melancarkan label fesyennya sendiri pada tahun 2009 dan kemudian juga berkhidmat sebagai pengarah kreatif bagi kumpulan mewah Itali Tod’s dari tahun 2014 hingga 2019.
Gayanya berakar dalam apa yang beliau panggil ‘pengurangan formal’ dan ini akan membimbing Benetton dalam menceritakan kompleksiti dunia masa kini.
Koleksi di UNITED COLORS OF BENETTON ditawarkan bermula dari RM159 ke atas untuk pakaian lelaki, RM139 untuk pakaian wanita, dan RM95.90 untuk pakaian kanak-kanak serta RM49.90 ke atas untuk aksesori. Ia turut boleh diperolehi menerusi talian di ZALORA atau LAZADA.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
Jenama Eyewear Terkenal Rekaan Unik, Gentle Monster Kini Tampil Dengan Butik Pertama Di Malaysia

Buat penggemar fesyen yang mengikuti perkembangan terkini pastinya sudah tidak asing lagi dengan jenama eyewear popular berasal dari Korea Selatan, Gentle Monster.
Di antara kolaborasinya yang cukup dikenalui ramai adalah bersama Jennie dari grup Blackpink di mana setiap keluarannya laku keras dan sentiasa sold out.
Terbaru, Gentle Monster secara rasminya telah tiba di Malaysia sekali gus menandakan pengembangan globalnya di Asia Tenggara secara amnya.
Butik pertama Gentle Monster Kuala Lumpur akan membuat penampilan hebatnya di The Exchange TRX pada 29 November 2023 dengan mengetengahkan pengalaman runcit revolusioner yang belum pernah dilihat sebelum ini di pasaran.
Pengenalan butik ini turut mengetengahkan hasil kolaborasi jenama dengan D’heygere dan Maison Margiela, serta dengan Koleksi Optikal terkini mereka untuk tahun 2024.
Koleksi ini menampilkan barisan cermin mata yang unik, dikenali dengan hiasan logam yang berani dan berkelas. Koleksi Optikal 2024 ini telah menarik perhatian global dengan kempen ‘GENTLE HIGH SCHOOL’ yang menampilkan pelakon Nana Komatsu dan pemuzik Shinichi Osawa.
Butik eksklussif Gentle Monster Kuala Lumpur akan mula dibuka untuk pertama kalinya pada 29 November 2023, dengan waktu operasi dari 11:00 pagi hingga 8:00 malam. Mulai 30 November, ia akan dibuka dari 10:00 pagi hingga 10:00 malam di G.12A, Aras Bumi di The Exchange TRX.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI
AFP Edisi November 2023 Angkat Tema Anime Streetwear, Denim & Perayaan

AEON Fashion Preview (AFP) merupakan acara yang diadakan tiga kali setahun bagi mempamerkan perkembangan terkini untuk jenama-jenama fesyen AEON. Setiap edisi AFP menonjolkan tren terbaru, gaya, warna dan tekstur sambil memperkenalkan ketibaan musim baru termasuk mengumumkan kerjasama strategik.
Baru-baru ini edisi terkini AFP kembali dengan persembahan fesyen trend segar dan bertenaga bagi golongan muda untuk menyerlahkan diri mereka.
Edisi November 2023 AFP ini turut menyaksikan kolaborasi bersama komuniti pelajar Universiti Pengurusan & Teknologi Tunku Abdul Rahman (TARUMT). Segmen muda AEON merangka semula tiga tema yang akan menjadi bualan: pakaian anime pakaian jalanan, pakaian denim dan pakaian perayaan.
AEON SELECT ‘Angkat Genre Anime Streetwear’
Gaya streetwear anime muncul sebagai trend yang semakin popular dan memikat peminat fesyen. Gabungan unik estetikanya menyaksikan AFP mengeluarkan pelbagai kapsul kejutan anime daripada judul popular seperti Naruto, Spy X Family, Jujutsu Kaisen dan Demon Slayer.
Sama ada anime cyberpunk minimalis yang anggun atau warna manga klasik yang terang, koleksi AEON SELECT akan menyasarkan kepada rangkaian getaran yang pelbagai dan menarik.
Dalam meraikan inovasi pereka generasi seterusnya – hubungan unik antara anime dan fesyen untuk ekspresi diri yang bergaya, pelajar fesyen TARUMT dari Fakulti Komunikasi dan Industri Kreatif (FCCI) mengambil bahagian dalam menggayakan semula koleksi Naruto, mengubahnya menjadi cosplay couture, pakaian jalanan grafik dan aksesori berinspirasikan anime. Pelajar-pelajar tersebut adalah:
1. Low Yan Yi
2. Desiree Chang Chai Ling
3. Soom Ken Yin
4. Kavinita a/p Ragunathan
5. Noprena Maria
6. See Yu Yun
7. Chern Yong Xin
8. Nur Aila Aleena Tong
9.Lam Shee Yun
10. Intan Nurlyzana
Mereka diselia dan dibimbing oleh pensyarah-pensyarah mereka iaitu:
11. Siti Nur Syuhada
12. Aizurawaty
SCAR Menyahkod Dinamik Denim
Pakaian denim, dahulunya sinonim sebagai pakaian kerja lasak, telah melalui transformasi bertahun lamanya sehingga berkembang menjadi fesyen ruji serba boleh dan abadi yang merentas generasi. Ketahanan dan keselesaan fabrik, yang pada asalnya direka buat ketahanan untuk tugasan berat, telah diberikan nafas ekspresi baharu dalam fesyen kontemporari.
Inovasi seperti denim regang telah menambah dimensi baharu kepada keselesaan dan kesesuaian, membolehkan pergerakan dinamik tanpa menjejaskan estetika klasik denim.
Denim asal yang terkenal dalam bentuk asli dan kelihatan tidak terurus, menarik minat penggemar denim yang mencari corak pemakaian yang lebih diperibadikan dari masa ke semasa. Variasi dalam fabrik denim ini memenuhi pelbagai pilihan, menjadikan denim kekal sebagai pakaian yang wajib ada dalam almari untuk setiap generasi.
LEBIH INKLUSIF
Menurut Ketua Pegawai Dagangan dan Pemasaran AEON Malaysia, Low Ngai Yuen, “Edisi AFP ini menegaskan bahawa fesyen tidak lagi harus terhad kepada piawaian yang sempit. AEON telah lama menerima kepelbagaian bentuk badan, saiz, etnik, jantina dan kebolehan. Kami mengutamakan saiz yang inklusif, pakaian yang boleh disesuaikan, dan pilihan mampu milik tetapi bergaya.
“Fesyen kini merupakan platform sebagai ekspresi diri yang berinteraksi kepada orang ramai daripada semua lapisan masyarakat. Inilah bertepatan dalam kerjasama kami bersama Steven Sunny – #ownwhatyouwear adalah pergerakan yang dicetuskan oleh AEON sejak tahun lalu dengan kurator gaya yang luar biasa dan ikonik. Kami komited kepada kepercayaan kami bahawa fesyen mesti mencerminkan kepelbagaian keseluruhan manusia.
“Kami percaya bahawa setiap orang berhak berasa yakin dan menyatakan identiti mereka melalui pakaian, dan AEON berusaha untuk menjadikan fesyen bukan sahaja mencerminkan masyarakat, bahkan sebagai pemangkin kepada perubahan positif. Trend bukanlah tentang keterangkuman dan kebolehcapaian; ia adalah unjuran industri fesyen yang lebih menyayangi dan representatif,” tambahnya lagi.
Untuk musim ini, SCAR menampilkan rekaan fesyen dan gaya Steven Sunny yang mengangkat fesyen sebagai alat ekspresi kendiri. Dengan mengkhusus kepada potongan berani dan warna-warni pada kain kapas 100%, ia melaungkan cabaran agar kekal yakin dan menggayakan #ownwhatyouwear.
Dengan memahami kecenderungan peribadi, kepekaan Steven Sunny terhadap gaya juga membawakan kebolehan luar biasa untuk sentiasa berani menampilkan rupa yang berlainan untuk membawakan gaya baharu untuk diri.
“Fesyen teguh sebagai kuasa yang memerdekakan, memperkasakan individu agar menerima diri mereka yang sebenar. Marilah bersama AEON meraikannya!” sambung Low Ngai Yuen sambil memperkenalkan Steven Sunny.
Selaras dengan komitmen AEON kepada Sasaran 8 dan 15 Sasaran Pembangunan Kelestarian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, yang bertumpu kepada menggalakkan masyarakat yang aman dan inklusif terhadap kelestarian pembangunan, menyediakan laluan kepada keadilan, serta membina institusi yang cekap, bertanggungjawab dan inklusif, pra-tonton fesyen ini juga memastikan arus kepada fesyen di samping menggalakkan kelestarian.
Jangan ketinggalan sebab download dekat seeNI je senang.
KLIK DI SEENI